Logo

Yayınlar

Eğitim İzleme Raporu 2022

Fikri zemini, yapılanması, politikaları, içeriği ve yönetimi hakkında çok büyük bir kamuoyu kitlesini ilgilendiren eğitim, bütüncül ve çok yönlü bir bakış açısıyla değerlendirilmelidir. Eğitim İzleme Raporu, yıllık periyodlarla eğitimin genel süreçlerini etkileyen gelişmeleri kendi bağlamı içinde analiz etmeyi, değerlendirmeyi ve bir perspektif sunmayı amaçlıyor.
Elinizdeki rapor, “Öğretmenliğin Dönüşümü” temasını temel alarak hazırlandı. Tema içerisinde öğretmenlik kariyeri, öğretmen ağları, öğretmenliğin toplumsal konum ve itibarının değişimi gibi konularda alanında uzman yazarların kaleme aldığı analiz yazıları yer alıyor. Aynı zamanda rapor, 2022 yılını kapsayarak güncel veriler ışığında eğitim ortamları, yükseköğretim, eğitimde eşitsizlik, eğitim bütçesi gibi 10 kategoriyi istatistiksel verilerle ele alıyor. Eğitim İzleme Raporu 2022, temel bulgular ve önerileri ile araştırmacılar, akademisyenler, politika yapıcılar, sivil toplum ve sektörler için eğitim alanını verilere dayalı izleme imkanı tanıyor. Elinizdeki rapor, “Öğretmenliğin Dönüşümü” temasını temel alarak hazırlandı. Tema içerisinde öğretmenlik kariyeri, öğretmen ağları, öğretmenliğin toplumsal konum ve itibarının değişimi gibi konularda alanında uzman yazarların kaleme aldığı analiz yazıları yer alıyor. Aynı zamanda rapor, 2022 yılını kapsayarak güncel veriler ışığında eğitim ortamları, yükseköğretim, eğitimde eşitsizlik, eğitim bütçesi gibi 10 kategoriyi istatistiksel verilerle ele alıyor. Eğitim İzleme Raporu 2022, temel bulgular ve önerileri ile araştırmacılar, akademisyenler, politika yapıcılar, sivil toplum ve sektörler için eğitim alanını verilere dayalı izleme imkanı tanıyor.

Açıköğretim Lisesi'ne Göç


Salgın hastalık dolayısıyla örgün eğitime verilen ara ile birlikte okulların sosyalleşme işlevinin askıya alınması ve Açık Öğretim Lisesi’nde son yıllarda uygulanan sınavların kapsam ve yöntem bakımından daha cazip olması, örgün ortaöğretim öğrencilerinin yoğun bir şekilde Açık Öğretim Lisesi’ne yönelmesine yol açmıştır. Açık Öğretim Lisesi’nde ders yükünün daha az olması; üniversiteye hazırlık kaygısı içerisindeki öğrencilerin üniversiteye hazırlanmak için daha fazla zaman elde edebilmesi ve lise diplomasına sahip olmanın üniversiteye geçiş için sadece bir prosedürü tamamlamak olarak görülmesi gibi sebepler örgün eğitimden Açık Öğretim Lisesi’ne olan göçü arttırmıştır. Bu göç; 11 ve 12. sınıf seviyesindeki şubelerin boşalması, şubelerin boşalmasına bağlı olarak bazı öğretmenlerin norm fazlası durumuna düşmesi ve üniversite sınavlarına hazırlığa yönelik hizmet veren alternatif eğitim kurumu sayısında artış yaşanması gibi olası sonuçlara sebep olacaktır. Bu göçü ve olumsuz sonuçları önlemek için; örgün eğitimde gerçekleştirilen eğitim uygulamalarının yükseköğretime geçiş sınavına okul dışı bir mekanizma yardımıyla hazırlanmaya fırsat vermesinin önüne geçecek biçimde sınav-öğretim içeriği entegrasyonu sağlanmalı, iki program arasındaki diplomaların eş değer olması gibi öğretim programı içerikleri de birbirine muadil hâle getirilmeli ve örgün eğitim kurumlarından ayrılarak Açık Öğretim Lisesi’ne geçiş yapan öğrenciler ve velilerin bu eğilimlerinin gerekçeleri tespit edilerek örgün eğitim sisteminin veli ve öğrencilerin hangi beklentilerine cevap vermediği tespit edilmeli ve bu alanlara yönelik yapılandırmaya gidilmelidir.  Salgın hastalık dolayısıyla örgün eğitime verilen ara ile birlikte okulların sosyalleşme işlevinin askıya alınması ve Açık Öğretim Lisesi’nde son yıllarda uygulanan sınavların kapsam ve yöntem bakımından daha cazip olması, örgün ortaöğretim öğrencilerinin yoğun bir şekilde Açık Öğretim Lisesi’ne yönelmesine yol açmıştır. Açık Öğretim Lisesi’nde ders yükünün daha az olması; üniversiteye hazırlık kaygısı içerisindeki öğrencilerin üniversiteye hazırlanmak için daha fazla zaman elde edebilmesi ve lise diplomasına sahip olmanın üniversiteye geçiş için sadece bir prosedürü tamamlamak olarak görülmesi gibi sebepler örgün eğitimden Açık Öğretim Lisesi’ne olan göçü arttırmıştır. Bu göç; 11 ve 12. sınıf seviyesindeki şubelerin boşalması, şubelerin boşalmasına bağlı olarak bazı öğretmenlerin norm fazlası durumuna düşmesi ve üniversite sınavlarına hazırlığa yönelik hizmet veren alternatif eğitim kurumu sayısında artış yaşanması gibi olası sonuçlara sebep olacaktır. Bu göçü ve olumsuz sonuçları önlemek için; örgün eğitimde gerçekleştirilen eğitim uygulamalarının yükseköğretime geçiş sınavına okul dışı bir mekanizma yardımıyla hazırlanmaya fırsat vermesinin önüne geçecek biçimde sınav-öğretim içeriği entegrasyonu sağlanmalı, iki program arasındaki diplomaların eş değer olması gibi öğretim programı içerikleri de birbirine muadil hâle getirilmeli ve örgün eğitim kurumlarından ayrılarak Açık Öğretim Lisesi’ne geçiş yapan öğrenciler ve velilerin bu eğilimlerinin gerekçeleri tespit edilerek örgün eğitim sisteminin veli ve öğrencilerin hangi beklentilerine cevap vermediği tespit edilmeli ve bu alanlara yönelik yapılandırmaya gidilmelidir.

II. İstanbul Eğitim Konferansı Sonuç Raporu


İstanbul Eğitim Konferansı ile uzmanlar, paydaşlar ve karar alıcıları bir araya getirerek her yıl bir temel konuyu tartışma zeminine taşımayı hedefliyoruz. Türkiye’nin eğitim meselelerini küresel ve kapsayıcı bir perspektifle ele alarak yeni yorum ve fikirler geliştirilmesini gaye ediniyoruz. II. İstanbul Eğitim Konferansı, 1 Ekim 2022 tarihinde "Kitlesel Eğitimde Rota Arayışı" teması ile gerçekleştirildi. Konferans çıktılarından yola çıkarak hazırlanan bu rapor, hem konferansın özetini hem de başta karar alıcılar, uzmanlar ve eğitimciler için önemli önerileri bir araya getirmektedir. İstanbul Eğitim Konferansı ile uzmanlar, paydaşlar ve karar alıcıları bir araya getirerek her yıl bir temel konuyu tartışma zeminine taşımayı hedefliyoruz. Türkiye’nin eğitim meselelerini küresel ve kapsayıcı bir perspektifle ele alarak yeni yorum ve fikirler geliştirilmesini gaye ediniyoruz.     II. İstanbul Eğitim Konferansı, 1 Ekim 2022 tarihinde "Kitlesel Eğitimde Rota Arayışı" teması ile gerçekleştirildi. Konferans çıktılarından yola çıkarak hazırlanan bu rapor, hem konferansın özetini hem de başta karar alıcılar, uzmanlar ve eğitimciler için önemli önerileri bir araya getirmektedir.

Ebeveyni Cezaevinde Olan Çocukların Eğitimi


İLKE Vakfı olarak Türkiye’de eğitim alanının güçlenmesini sağlayacak çalışmalar yaparak bütün dünyada eğitimde fırsat eşitliğinin ve adaletin sağlanmasına katkı sunacak bir birikim oluşturmak üzere kurduğumuz Eğitim Politikaları ve Araştırma Merkezi (EPAM) yayımladığı politika notlarına bir yenisini daha ekledi! Orhan Kahya, “Ebeveyni Cezaevinde Olan Çocukların Eğitimi” başlıklı politika notunu, İLKE Vakfı için kaleme aldı.   Politika Notunda Ebeveyni cezaevinde olan çocuklar eğitim sistemlerindeki dezavantajlı gruplardan biri olarak ele alınmış; bu çocukların birtakım yan etkilere maruz kaldıkları ve okul terki, devamsızlık, etiketlenme, ekonomik güçlükler gibi sorunlar yaşadıklarına değinilmiştir. Bununla birlikte ebeveyni cezaevinde olan çocukların, diğer akranlarına göre birçok konuda dezavantajlı konumda olmalarına rağmen dezavantajlı gruplara yönelik politikalarda da görmezden gelindiği vurgulanmıştır.    EPAM olarak ebeveyni cezaevinde olan çocukları ele aldığımız bu çalışmada, ebeveyni cezaevinde olan çocukların yaşadıkları sorunları ortaya koymaya ve bu çocukların eğitim ortamlarında ve toplumsal hayattaki dezavantajlı konumlarını iyileştirmeye yönelik politika önerileri sunmaktayız.  İLKE Vakfı olarak Türkiye’de eğitim alanının güçlenmesini sağlayacak çalışmalar yaparak bütün dünyada eğitimde fırsat eşitliğinin ve adaletin sağlanmasına katkı sunacak bir birikim oluşturmak üzere kurduğumuz Eğitim Politikaları ve Araştırma Merkezi (EPAM) yayımladığı politika notlarına bir yenisini daha ekledi! Orhan Kahya, “Ebeveyni Cezaevinde Olan Çocukların Eğitimi” başlıklı politika notunu, İLKE Vakfı için kaleme aldı. Politika Notunda Ebeveyni cezaevinde olan çocuklar eğitim sistemlerindeki dezavantajlı gruplardan biri olarak ele alınmış; bu çocukların birtakım yan etkilere maruz kaldıkları ve okul terki, devamsızlık, etiketlenme, ekonomik güçlükler gibi sorunlar yaşadıklarına değinilmiştir. Bununla birlikte ebeveyni cezaevinde olan çocukların, diğer akranlarına göre birçok konuda dezavantajlı konumda olmalarına rağmen dezavantajlı gruplara yönelik politikalarda da görmezden gelindiği vurgulanmıştır.  EPAM olarak ebeveyni cezaevinde olan çocukları ele aldığımız bu çalışmada, ebeveyni cezaevinde olan çocukların yaşadıkları sorunları ortaya koymaya ve bu çocukların eğitim ortamlarında ve toplumsal hayattaki dezavantajlı konumlarını iyileştirmeye yönelik politika önerileri sunmaktayız. 

EPAM 2021 Faaliyet Raporu


EPAM, eğitim güncel tartışma alanları olan uluslararasılaşma ve dijitalleşmeyi geniş bir perspektiften analiz eden raporlar hazırlanmıştır. Türkiye’de eğitim gündemini izleyen politika notlarında eğitim bütçesi, eğitim bilişim ağı, Covid-19 salgını sonrası eğitim ve 20 Milli Eğitim Şurası gündemi doğrultusunda eğitimde fırsat eşitliği, mesleki eğitim ve öğretmenin gelişimi konuları ele alınmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de eğitimde teknoloji kullanımının etkinleştirilmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla Eğitim Teknolojileri Araştırma Projesi (ETAP) ve Türkiye’de eğitimde fırsat eşitliğini veriye dayalı izlemek amacıyla Türkiye Eğitim Endeksi adlı iki proje yürütmüştür. EPAM, eğitim politikalarına ve eğitim gündemine ilişkin sıcak gelişmelere ilişkin görüş ve yorumları İLKE Analiz sitesinde yayımlanan görüş yazıları ve İLKE Youtube kanalında ayda iki kez yayımlanan yayınlanan Eğitim Gündemi programları ile kamuoyu ile paylaşmıştır. EPAM eğitim alanındaki araştırma ve yorumlama çalışmalarını beş politika çalıştayı, Dijital Çağda Beceri Geliştirme temalı 1. Uluslararası İstanbul Eğitim Konferansı ve kurum ziyaretleri ile katılımcı ve paylaşımcı bir yaklaşımla sürdürmüştür.   EPAM, eğitim düşüncesinin kuramsal arka planının güçlenmesi amacıyla eğitim kitapları yayımlama projesini de başlatmış ve ilk eserlerini 2022’de okuyucuyla buluşturmak üzere hazırlıklarını tamamlamak üzeredir. EPAM, eğitim güncel tartışma alanları olan uluslararasılaşma ve dijitalleşmeyi geniş bir perspektiften analiz eden raporlar hazırlanmıştır. EPAM, eğitim güncel tartışma alanları olan uluslararasılaşma ve dijitalleşmeyi geniş bir perspektiften analiz eden raporlar hazırlanmıştır. Türkiye’de eğitim gündemini izleyen politika notlarında eğitim bütçesi, eğitim bilişim ağı, Covid-19 salgını sonrası eğitim ve 20 Milli Eğitim Şurası gündemi doğrultusunda eğitimde fırsat eşitliği, mesleki eğitim ve öğretmenin gelişimi konuları ele alınmıştır. Türkiye’de eğitim gündemini izleyen politika notlarında eğitim bütçesi, eğitim bilişim ağı, Covid-19 salgını sonrası eğitim ve 20 Milli Eğitim Şurası gündemi doğrultusunda eğitimde fırsat eşitliği, mesleki eğitim ve öğretmenin gelişimi konuları ele alınmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de eğitimde teknoloji kullanımının etkinleştirilmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla Eğitim Teknolojileri Araştırma Projesi (ETAP) ve Türkiye’de eğitimde fırsat eşitliğini veriye dayalı izlemek amacıyla Türkiye Eğitim Endeksi adlı iki proje yürütmüştür. Bu kapsamda Türkiye’de eğitimde teknoloji kullanımının etkinleştirilmesi ve yaygınlaştırılması amacıyla Eğitim Teknolojileri Araştırma Projesi (ETAP) ve Türkiye’de eğitimde fırsat eşitliğini veriye dayalı izlemek amacıyla Türkiye Eğitim Endeksi adlı iki proje yürütmüştür. EPAM, eğitim politikalarına ve eğitim gündemine ilişkin sıcak gelişmelere ilişkin görüş ve yorumları İLKE Analiz sitesinde yayımlanan görüş yazıları ve İLKE Youtube kanalında ayda iki kez yayımlanan yayınlanan Eğitim Gündemi programları ile kamuoyu ile paylaşmıştır. EPAM, eğitim politikalarına ve eğitim gündemine ilişkin sıcak gelişmelere ilişkin görüş ve yorumları İLKE Analiz sitesinde yayımlanan görüş yazıları ve İLKE Youtube kanalında ayda iki kez yayımlanan yayınlanan Eğitim Gündemi programları ile kamuoyu ile paylaşmıştır. EPAM eğitim alanındaki araştırma ve yorumlama çalışmalarını beş politika çalıştayı, Dijital Çağda Beceri Geliştirme temalı 1. Uluslararası İstanbul Eğitim Konferansı ve kurum ziyaretleri ile katılımcı ve paylaşımcı bir yaklaşımla sürdürmüştür. EPAM eğitim alanındaki araştırma ve yorumlama çalışmalarını beş politika çalıştayı, Dijital Çağda Beceri Geliştirme temalı 1. Uluslararası İstanbul Eğitim Konferansı ve kurum ziyaretleri ile katılımcı ve paylaşımcı bir yaklaşımla sürdürmüştür. EPAM, eğitim düşüncesinin kuramsal arka planının güçlenmesi amacıyla eğitim kitapları yayımlama projesini de başlatmış ve ilk eserlerini 2022’de okuyucuyla buluşturmak üzere hazırlıklarını tamamlamak üzeredir. EPAM, eğitim düşüncesinin kuramsal arka planının güçlenmesi amacıyla eğitim kitapları yayımlama projesini de başlatmış ve ilk eserlerini 2022’de okuyucuyla buluşturmak üzere hazırlıklarını tamamlamak üzeredir.