BASIN GÜNDEMİNE YANSIYAN KONULAR

2020 yılında medyada eğitim alanıyla ilgili çeşitli konular yer aldı. Türkiye TIMSS 2019’da en yüksek başarısını elde etti. İki büyük deprem ile can kayıpları yaşandı ve deprem bölgelerinde eğitime ara verildi. Uzaktan eğitime geçiş ile birçok eğitim fa­aliyetinde kullanılmaya başlanan ZOOM video konferans uygulaması ile öğretmen ve öğrencilerin kişisel verilerinin gizliliği tartışma konusu oldu. Eskişehir’de kaynaş­tırma öğrencisinin okulda şiddet görmesi, sosyal medyada yapılan paylaşımlarla çok okuması ile gündeme gelen bir öğrenci, 2020 yılında eğitim alanının medyada öne çıkan konularıydı.

 

·               TIMMS 2019 Sonuçları

·               Elazığ ve İzmir Depremleri

·               Çok Okuyan Çocuk Hadisesi

·               ZOOM Verilerinin Çalınması

·               Okulda Şiddet Gören Kaynaştırma Öğrencisi

·       EBA TV’de Ders Veren Başörtülü Öğretmen Gündemi

 

 

TIMSS 2019 Sonuçları

Geçtiğimiz yıl PISA 2018 sonuçlarıyla görü­len uluslararası karşılaştırmalardaki olumlu ivme bu yıl da TIMSS 2019 sonuçlarıyla de­vam etti. Sonuçlar 9 Aralık günü, MEB tara­fından ilan edildi ve değerlendirilmelere yer verilen rapor yayımlandı. Sonuçlar sivil top­lum kuruluşları tarafından da değerlendiril­di. Dördüncü ve sekizinci sınıf düzeylerine göre matematik ve fen alanındaki başarının değerlendirildiği testte Türkiye 500 ölçek orta noktasına göre dördüncü sınıf matema­tikte 523 iken en başarılı ülkenin (Singapur) puanı 625, sekizinci sınıf matematikte 496 iken en başarılı ülkenin (Singapur) puanı 616, dördüncü sınıf fende 526 iken en başa­rılı ülke (Singapur) 596, sekizinci sınıf fende 515 iken en başarılı ülkenin puanı (Singapur) 608 olmuştur. Türkiye bu sonuçlarla TIMSS uygulamalarında en yüksek başarısını elde etti. Ancak dördüncü sınıf düzeyinde TIMSS’e giren öğrencilerin yaş ortalaması 10.2 iken Türkiye’den katılanların yaş ortalamasının 10.6 olması başarının, Türkiye’nin 2019’da TIMSS’e dâhil olacak öğrenci yaşları ile ilgili yaptığı düzenlemenin bir yansıması olduğu öne sürüldü. 2019’da görülen başarı ivmesi­nin devam edip etmeyeceği salgın sebebiyle periyotu bir yıl ertelenerek 2023’te yapılacak bir sonraki TIMSS sonuçlarında görülecek.

 

Şekil 20.

 

Elazığ ve İzmir Depremleri

Türkiye’de, 2020 yılında iki büyük deprem ya­şandı. 24 Ocak tarihinde 6.8 şiddetinde Ela­zığ-Sivrice depreminden sonra 30 Ekim’de 6.9 şiddetinde İzmir depremi meydana geldi.

Elazığ depremi sebebiyle Elazığ’da 33 okul ve 4 kurum, Malatya’da 32 okul, Adıyaman’da 14 okul, Diyarbakır’da 18 okul ve 1 atölyenin orta ve ağır hasarlı olduğu tespit edildi. Ela­zığ’a hayırseverlerin desteği ile 21 okul ve 1 spor salonu yapıldığı açıklandı. İlk aşamada Elazığ’da ara tatil sürecinin uzatıldığı ve okul­ların bölgede 10 Şubat’ta açılacağı belirtilse de okullar eğitim-öğretim sürecine 23 Şu­bat’ta tekrardan başlayabildi.

Elazığ depreminden sonra bütün okulların pansiyonları depremzedelere açıldı, oyun terapisi alanları ve Psikososyal Destek Ko­ordinasyon Birimi kurularak özellikle çocuk depremzedelerin psikososyal destek alması sağlandı. İdarecilere yönelik psikoeğitim ça­lışma programı gerçekleştirilerek öğrenciler, veliler ve öğretmenlere destek konusunda idareciler bilgilendirildi. 2 Şubat’ta ise dep­remden etkilenen çocuklar için aileler ve öğretmenlere yönelik Psikososyal Destek Kılavuzu yayımlandı. 14 Şubat tarihinde TEV ve TED depremzede öğrenciler için burs des­teği sağlayacağını açıkladı.

30 Ekim 2020’de 6.9 şiddetinde meydana gelen İzmir depreminin ardından İzmir’de 50 okulun Ağustos-Ekim 2020 arasında dep­reme dayanıklı olmadığı gerekçesi ile kapa­tıldığı ve yıkımının gerçekleştirildiği, 2505 okuldan yalnızca 139 tanesinin hafif hasarlı olduğu açıklandı.

1 Kasım’da yapılan ilk açıklamaya göre İz­mir’de okullar bir hafta tatil edildi ancak 6 Kasım tarihinde bu tatilin bir hafta daha uza­tıldığı bildirildi.

 


Çok Okuyan Çocuk Hadisesi

18 Şubat 2020’de bir Instagram kullanıcısı ta­rafından videosu paylaşılan bir öğrenci Tür­kiye gündemine oturdu. Yalnızca 10 yaşında olan öğrenci 5 ayda 250 kitap okuduğunu söylemesi, felsefeye duyduğu ilgi ve yaşın­dan beklenmeyecek konuşmalar yapması “filozof” olarak gündemde yer edinmesine yol açtı. Ailesinin özel bir eğitime ihtiyaç duyduğunu dile getirmesinin yanı sıra öğ­renci de kendi eğitimi hakkındaki planlarını birçok yerde dile getirdi.

Öğrencinin beklenenin üstünde bir ilgi oda­ğı hâline gelmesi birçok kişi tarafından da eleştirildi. MEB, bir çocuğun durumunun sosyal medyada bu kadar yer almasını doğru bulmadıkları açıklamasında bulundu. Ayrıca öğrencinin ailesi ile iletişime geçildiğinin ve yapılması gereken şeylerin hem söz konusu öğrencinin hem de diğer çocukların psiko­lojileri göz önünde bulundurularak uzman görüşleri dâhilinde gerçekleştirilmesi gerek­tiğini belirtildi.

ZOOM Verilerinin Çalınması

Eğitime uzaktan devam edileceği kararı son­rası dersler video konferans uygulamaları ile yürütülmeye başlandı. En çok kullanılan uy­gulamalardan olan ZOOM için Nisan ayında yüz binlerce kullanıcısının bilgisinin çalına­rak satışa sunulduğu iddiası gündeme geldi.

Bu iddia öncesinde de ZOOM ile ilgili güven­lik açığı haberleri gündemdeki yerini koru­yordu. Bir siber güvenlik kuruluşunun duyu­rusuna göre 530 binden fazla ZOOM kullanı­cısının bilgilerinin bir hacker grubu tarafın­dan çalınarak hacker forumlarında satıldığı bildirildi. Satışa çıkan bilgilerin kullanıcıların e-posta adresi, şifresi ve kişisel toplantı link­leri olduğu iddia edildi. Satışa sunulan he­sapların arasında birçok eğitim kurumunun yanı sıra finans şirketlerinin ZOOM hesap bil­gilerinin olduğu da aktarıldı.

Benzer bir şekilde İstanbul’da eğitimin ZOOM üzerinden gerçekleşeceği ilan edi­len “Strateji Üsküdar” programına katılan öğretmenlerin bilgileri çalındı. Millî Eğitim Bakanlığı, eğitime katılan öğretmenlerin ki­şisel verilerinin çalındığını doğrularken Bilgi Teknolojileri Kurumunun soruşturma baş­lattığını da aktardı. Yapılan açıklamaya göre veri çalınmasının doğrudan ZOOM programı ile ilgili olmadığı ancak bu süreçte uzaktan eğitimin de zarar gördüğü belirtildi.

Okulda Şiddet Gören Kaynaştırma Öğrencisi

2020 yılının ilk ayında eğitim gündeminde Eskişehir’deki kaynaştırma öğrencisinin öğ­retmeni tarafından darbedilmesi yer aldı. Eskişehir’de bir ortaokul öğrencisinin aldığı ilaçlar nedeniyle sınıfta uyuduğu ve öğret­meninin öğrenciyi koridora çıkartarak dar­bettiği kaydedildi. Öğrencinin okulda öğ­retmenine saldırdığı gerekçesiyle velisinin okula çağrılması ile olay açığa çıktı. Güvenlik kamera görüntülerinin izlenmesi sonrası öğ­retmenin çocuğu koridorda darbettiği orta­ya çıktı.

Veli, öğretmenden şikayetçi olurken öğret­menin de öğrencinin kendisine saldırdığı gerekçesi ile şikayette bulunduğu kayde­dildi. Darp raporu alınan öğrencinin Çocuk Şube Müdürlüğünde ifadesi alındığı belirtil­di. Cumhuriyet Savcılığının adli soruşturma başlatmasının yanı sıra İl Millî Eğitim Müdür­lüğünün de olayla ilgili soruşturma başlattığı öğrenildi.

EBA TV’de Ders Veren Başörtülü Öğretmen Gündemi

Covid-19 nedeniyle okulların uzaktan eği­time geçmesi ile 23 Mart günü TRT EBA TV yayına başladı. Aynı gün bir TV programın­da gazeteci Can Ataklı, TRT EBA TV üze­rinden başörtülü bir öğretmenin ders ver­mesini facia olarak nitelendirdi. Başörtülü bir öğretmenin çocuklara rol model olarak gösterilemeyeceğini belirten Ataklı hakkın­da MEB yetkilileri, “Öğretmenin başörtüsü üzerinden dini değerleri alenen aşağılama, kamu barışını bozmaya teşebbüs ile halkı kin ve düşmanlığa sevk etme” suçlarından cezalandırılması yönünde Ankara Cum­huriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulundu.

 


Genel Değerlendirme

Türkiye’de basın, eğitim alanındaki gelişmelere yüksek duyarlılık gösterir. Nü­fusunun yaklaşık üçte biri öğrenci olan büyük bir ülkede bu duyarlılık normal­dir. Bununla beraber bazı konuların basında daha fazla tartışıldığı ve politika yapıcıları, karar alıcıları ve yöneticileri etkilediği görülmektedir.

Bu konuların başında TIMSS sonuçlarının gerçek başarıyı yansıtıp yansıtmadı­ğı, Elazığ ve İzmir depremleri ardından okulların depreme dayanıklılık durumu, uzaktan eğitim sürecinde öğretmen ve öğrencilerin kişisel verilerinin çalındı­ğına ilişkin haberler ile öğrencilere yönelik şiddet haberleri geldi. Bir çocuğun, yaşına göre oldukça ağır kabul edilebilecek bazı kitapları okuduğu ile ilgili ha­berler ve tartışmalar da basının gündeminde önemli yer tutan konulardan biri oldu.

Basının gündeme aldığı konuların toplumun hassas olduğu konular olması, hesapverebilirlik, uluslararasılık, nitelikli eğitim, temel haklar ve dezavantajlı grupların eğitimi konularında olması, basın aracılığıyla toplumun eğitime ba­kışını ve eğitimden beklentilerini yansıtması bakımından dikkat çekicidir.