Logo

Alan İzleme Raporları | Eğitim İzleme Raporu 2022

Kategori: Rapor Sunumu Tarih: 31 Ocak 2023

Etkinlik Detayları

Özet

İLKE Vakfı Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi (EPAM) olarak bu yıl dördüncüsünü hazırladığımız Eğitim İzleme Raporu 2022 “Öğretmenliğin Dönüşümü” temasıyla yayınlanıyor. İki bölümden oluşan raporun ilk kısmında eğitim alanı Genel Görünüm, Çocuklar ve Gençler, Eğitime Erişim, Eğitim Ortamları, Eğitimin Bütçesi ve Finansmanı, İnsan Kaynağı, Yükseköğretim, Eğitimin Çıktıları, Eğitimde Eşitsizlikler ve Örgütlenme ve Kurumlar olmak üzere 10 başlık altında güncel verilerle analiz edildi.


Raporun ikinci bölümünde, Doç. Dr. İbrahim Hakan Karataş, Prof. Dr. Lütfi Sunar, Arife Gümüş Sarı, Doç. Dr. Murat Polat, Dr. Murat Bülbül, Uzman Okul Müdürü Yasemin Oğuz Coşkun, Doç. Dr. Ali Özdemir, Nuray Karagöz, Doç. Dr. Yusuf Alpaydın ve Kürşad Kültür 8 analiz yazısıyla öğretmenlik mesleğinin dönüşümünü inceliyor.


Eğitim İzleme Raporu 2022 ile Türkiye’de eğitimin mevcut durumunu ele alıyor ve geleceğe yönelik çözüm önerileri ile eğitimde niteliği arttırmak için adımlar atıyoruz. Bu hedefle, Doç. Dr. İbrahim Hakan Karataş, Yasemin Oğuz Coşkun, Doç. Dr. Ali Özdemir ve Arife Gümüş’ün sunumlarıyla İLKE Vakfı Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi (EPAM) bünyesinde hazırlanan Eğitim İzleme Raporu 2022'yi kamuoyunun istifadesine sunuyoruz. “Öğretmenin Dönüşümü” temasıyla 31 Ocak 2023 Salı günü saat 18:00’de Mercure Hotel Altunizade’de gerçekleşecek olan rapor sunumuna davetlisiniz!


Etkinlik Videosu

İlgili İçerikler

Eğitim İzleme Raporu 2022

Fikri zemini, yapılanması, politikaları, içeriği ve yönetimi hakkında çok büyük bir kamuoyu kitlesini ilgilendiren eğitim, bütüncül ve çok yönlü bir bakış açısıyla değerlendirilmelidir. Eğitim İzleme Raporu, yıllık periyodlarla eğitimin genel süreçlerini etkileyen gelişmeleri kendi bağlamı içinde analiz etmeyi, değerlendirmeyi ve bir perspektif sunmayı amaçlıyor.Elinizdeki rapor, “Öğretmenliğin Dönüşümü” temasını temel alarak hazırlandı. Tema içerisinde öğretmenlik kariyeri, öğretmen ağları, öğretmenliğin toplumsal konum ve itibarının değişimi gibi konularda alanında uzman yazarların kaleme aldığı analiz yazıları yer alıyor. Aynı zamanda rapor, 2022 yılını kapsayarak güncel veriler ışığında eğitim ortamları, yükseköğretim, eğitimde eşitsizlik, eğitim bütçesi gibi 10 kategoriyi istatistiksel verilerle ele alıyor. Eğitim İzleme Raporu 2022, temel bulgular ve önerileri ile araştırmacılar, akademisyenler, politika yapıcılar, sivil toplum ve sektörler için eğitim alanını verilere dayalı izleme imkanı tanıyor.

31 Ocak 2023

Alan İzleme Raporları | Eğitim İzleme Raporu 2022

İLKE Vakfı Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi (EPAM) olarak bu yıl dördüncüsünü hazırladığımız Eğitim İzleme Raporu 2022 “Öğretmenliğin Dönüşümü” temasıyla yayınlanıyor. İki bölümden oluşan raporun ilk kısmında eğitim alanı Genel Görünüm, Çocuklar ve Gençler, Eğitime Erişim, Eğitim Ortamları, Eğitimin Bütçesi ve Finansmanı, İnsan Kaynağı, Yükseköğretim, Eğitimin Çıktıları, Eğitimde Eşitsizlikler ve Örgütlenme ve Kurumlar olmak üzere 10 başlık altında güncel verilerle analiz edildi. Raporun ikinci bölümünde, Doç. Dr. İbrahim Hakan Karataş, Prof. Dr. Lütfi Sunar, Arife Gümüş Sarı, Doç. Dr. Murat Polat, Dr. Murat Bülbül, Uzman Okul Müdürü Yasemin Oğuz Coşkun, Doç. Dr. Ali Özdemir, Nuray Karagöz, Doç. Dr. Yusuf Alpaydın ve Kürşad Kültür 8 analiz yazısıyla öğretmenlik mesleğinin dönüşümünü inceliyor. Eğitim İzleme Raporu 2022 ile Türkiye’de eğitimin mevcut durumunu ele alıyor ve geleceğe yönelik çözüm önerileri ile eğitimde niteliği arttırmak için adımlar atıyoruz. Bu hedefle, Doç. Dr. İbrahim Hakan Karataş, Yasemin Oğuz Coşkun, Doç. Dr. Ali Özdemir ve Arife Gümüş’ün sunumlarıyla İLKE Vakfı Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi (EPAM) bünyesinde hazırlanan Eğitim İzleme Raporu 2022'yi kamuoyunun istifadesine sunuyoruz. “Öğretmenin Dönüşümü” temasıyla 31 Ocak 2023 Salı günü saat 18:00’de Mercure Hotel Altunizade’de gerçekleşecek olan rapor sunumuna davetlisiniz!

Eğitime Bütüncül Bir Bakış: Eğitim İzleme Raporu 2022

Eğitimde salgın sonrası etkilerin devam ettiği ve kronik sorunlara çözüm aranan 2022 yılı “öğretmenliğin dönüşümü” temasıyla analiz ediliyor. İLKE Vakfı’nın 2020’de başlattığı Alan İzleme Raporları kapsamında yayımlanan Eğitim İzleme Raporu 2022’de, öğretmenliğin dönüşümü meslek kanunundan, özel sektöre, toplumsal itibardan, öğretmen yetiştirmeye birçok konu etrafında ele alınıyor. Yıllık olarak yayımlanan ve ilgili alanı kapsamlı bir şekilde analiz eden Alan İzleme Raporları kapsamındaki “Eğitim İzleme Raporu: 2022 Öğretmenliğin Dönüşümü” akademisyen ve araştırmacıların katkısıyla hazırlandı. Rapor 31 Ocak Salı 2023 tarihinde geniş katılımlı bir toplantıyla kamuoyuna sunuldu.İlk olarak 2020 yılında yayımlanan raporlarla başlayan Alan İzleme Raporları Projesi; Ekonomi, Toplum, Eğitim, Hukuk ve Sivil Toplum olmak üzere temelde beş alanı kapsıyor. Yıllık olarak yayımlanan bu raporlarda veri temelli ve kapsayıcı bir yaklaşım benimseniyor. İLKE Vakfı Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi’nin (EPAM) hazırladığı raporun ilk bölümünde eğitim alanına ilişkin temel veriler “Genel Görünüm” başlığı altında özetleniyor. Raporun ikinci bölümünde ise öğretmenliğin dönüşümü dokuz başlıkta analiz ediliyor.Rapordan Öne ÇıkanlarÖğretmen başına düşen öğrenci sayısı arttıOkul öncesi ve ortaöğretim (din öğretimi dışında) düzeyinde öğretmen başına düşen öğrenci sayısında %25’lere varan bir artış yaşandı. Okul öncesi eğitim kademesinde öğretmen başına düşen öğrenci sayısında 2020-2021 yılına kadar düşüş eğilimi mevcutken 2021-2022 eğitim öğretim yılında bu eğilim artış yönünde seyretmeye başladı. Ortaöğretim türlerine bakıldığında genel ortaöğretim ve mesleki teknik ortaöğretim türlerinde öğretmen başına düşen öğrenci sayısında artış yaşanırken din öğretiminde azalma yönünde bir seyir söz konusu. Lisede öğrenci sayısında en çok genel ortaöğretimde artış yaşanırken öğretmen sayısının aynı oranda artmamış olması öğretmen başına düşen öğrenci sayısında diğer lise türlerine göre bariz bir yükselmeye neden oldu.Öğretmenlerin yaşları yükseliyorÖğretmenlerin yaşları ve eğitim yılları yükselmeye devam etti. 2022 yılında da lisansüstü mezun öğretmen sayısı artmaya devam etmiştir. Öğretmen yaş ortalaması da yükselmektedir. Özellikle ek göstergenin yükseltilmesine yönelik beklentiler, emekli olacak öğretmen sayısını düşürmüştür. Buna ek olarak öğretmen alımlarındaki nispi azalmanın bunda etkisi olduğu görülmektedir.Öğretmen gelişiminde yeni uygulamalarMesleki gelişim çalışmalarında yenilikçi uygulamalar hayata geçirildi. Öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik politikalarda merkeziyetçi anlayış korunurken yerel imkanların harekete geçirilmesini sağlayacak yaklaşımlar uygulamaya geçirildi. Kendine özgü okul bazlı bütçesi olan Okul Temelli Mesleki Gelişim, Mesleki Gelişim Toplulukları, Öğretmen- Yönetici Hareketlilik Program, ÖBA, yüz yüze eğitimler benzeri çalışmalar ile öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin mesleki gelişimlerini atırmaya yönelik yeni uygulamalar hayata geçirildi.  Ancak öğretmenlik mesleğini güçlendirmeye yönelik girişimler palyatif kaldı. Öğretmenlik Meslek Kanunu; kanuna bağlı olarak çıkarılan kariyer yönetmeliği ve kariyer sınavı gibi mesleğini güçlendirmeye yönelik politika ve kararlar 2022 boyunca en çok konuşulan konular olmakla birlikte kurumsal ve profesyonel çıktıları bakımından ücret iyileştirmesine yönelik girişimler olarak algılandı.Bölgeler arası farklılıklar devam ediyorTürkiye’de bölgeler arasında okullaşma oranlarındaki anlamlı farklılık devam etti. Temel eğitimde, ilk ve orta okul düzeyinde okullaşma oranları Türkiye genelinde önemli ölçüde eşit olsa da ortaöğretim ve okul öncesi okullaşma oranları bölgelere göre farklılık gösteriyor. Özellikle Güneydoğu Anadolu Bölgesi ve Kuzeydoğu Anadolu Bölgelerinde okullaşma oranlarının anlamlı derecede düşük olduğu görülüyor.Fiziki iyileştirme devam ediyorEğitimin niteliğini artırmaya yönelik politikalar, altyapının iyileştirilmesi ve eğitim ortamlarının güçlendirilmesine yönelik oldu. Mesleki ve teknik eğitim kurumlarının iyileştirilmesi, temel eğitimin iyileştirilmesi, ana sınıfı ve anaokulu sayısının artırılması ve kütüphanelerin artırılmasına yönelik politikalar, ülke geneline yayılan bir fiziki iyileşme gündemi oluşturdu.Okullaşma oranı artıyor5 yaş okullaşma hedefi için kararlı adımlar atıldı, okullaşma oranında %90’ların üzerine çıkarıldı. Okul öncesi derslik ve öğretmen sayıları da arttı. Ana sınıflarının anaokuluna dönüştürülmesinin, okul yöneticileri için bürokratik yük getirdiği belirtiliyor. Ortaöğretim düzeyinde de okullaşma oranı yükseldi. Halen ortaöğretim öğrencilerinin önemli bir kısmı (yaklaşık %30) açıköğretime kayıtlı olsa da ortaöğretimdeki okullaşma oranları da %90’ları aştı. Mesleki ve teknik ortaöğretim artış, din öğretiminde düşüş eğilimi yaşandığı görüldü.Özel eğitime devam eden öğrenci sayısında temel eğitim düzeyinde artış görüldüBununla birlikte yaklaşık %2,5 düzeyindeki okullaşma oranı oldukça düşüktür. Bu oranın %15’ler düzeyinde olması beklenmektedir. Diğer taraftan özel eğitimde kız öğrenciler aleyhine bir durum söz konusudur. Kız öğrencilerle karşılaştırıldığında erkek öğrenciler 2 kat fazla okullaşmaktadırlar. BİLSEM (Bilim ve Sanat Eğitim Merkezleri) sayısında 2022 yılında önemli bir artış (192’den 362’ye) yaşanmış, ancak öğrenci ve öğretmen sayısı aynı oranda artmamıştır.Eğitime ayrılan bütçe arttırılmalıBütün kademelerde öğrenci başına düşen harcamada ve öğretmen maaşlarında dolar kuru esas alındığında önemli bir azalma görülüyor. Yatırıma ayrılan pay nispeten artmış gibi görünse de toplam bütçe, GSMH’ye oranla ve merkezî bütçeye oranla düştü. MEB, YÖK ve üniversite bütçelerinin Merkezi Yönetim Bütçesi’ndeki paylarında da düşüş yaşandığı görülüyor. MEB’in kendi bütçesi içerisinden yatırıma ayırdığı payda ise bir artış gözleniyor. 2022 yılı bütçe ödenek türleri incelendiğinde gider türlerinin hemen hepsinde bir önceki yıla göre gözle görünür bir artış yaşandığı görülüyor.Yükseköğretim ’de büyüme sürüyorYükseköğretimde öğrenci sayısı bakımından büyüme devam etti. 2022 yılında yapılan yerleştirmelerde baraj puanı uygulamasının kaldırılması ile açık öğretime giden öğrenci sayısında azalma oldu ve örgün eğitim programlarına talep arttı. Yükseköğretimde yabancı öğrenci sayısı bakımından uluslararasılaşma devam etti. Salgın döneminde düşen yabancı öğrenci sayısında, 2022 yılı itibariyle önemli bir artış görüldü.  Ayrıca yükseköğretim mezun sayısı da arttı.  Son iki yılda ön lisans ve lisans düzeyinde yüksek mezun sayısına ulaşıldı. Salgın döneminde azalan yüksek lisans mezunu sayısında tekrar bir yükselme görülürken doktora mezunu sayılarında anlamlı bir değişiklik yaşanmadı.