Logo
STK Konuşmaları 3 | STK’larda Eğitim İhtiyacı Analizi

STK Konuşmaları 3 | STK’larda Eğitim İhtiyacı Analizi

Kategori: STA Tarih: 18 Kasım 2017
19 Kasım 2017

Kurumsal Yönetim Akademisinin (KYA) yürüttüğü faaliyetlerden birisi de STK konuşmaları dizisidir. STK Konuşmalarında, STK’ların gündemini oluşturan ve etkileyen olaylar ve bu alandaki yeni gelişmeleri paylaşılmaktadır.

STK Konuşmalarının birincisi “STK’larda İtibar Yönetimi”, ikincisi ise “STK’larda Burs Uygulamaları” başlığında gerçekleştirildi. STK Konuşmalarının üçüncüsünde “STK’larda Eğitim İhtiyacı Analizi” ele alındı. Etkinliğin amacı sivil toplum alanındaki gelişmeler ve ihtiyaçlardan hareketle STK’ların eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve STK’ların 2018 yılı “eğitim planları” hazırlık çalışmalarına katkı vermektir. Bu amaçla düzenlenen etkinlik 18 Kasım’da İLKE Derneği binasında gerçekleşti. Programa STK’ların insan kaynakları ve eğitimden sorumlu temsilcileri katıldı.

Program Kurumsal Yönetim Akademisi Başkanı Prof. Dr. Nihat Erdoğmuş’un “STK’larda eğitim ihtiyacı analizi” sunumu ile başladı. Erdoğmuş sunumunda eğitim programlarının “eğitim ihtiyacı analizi”, “eğitim programının planlanması” ve “eğitim etkinliğinin ölçülmesi” aşamalarından oluştuğunu belirtti. Erdoğmuş, eğitim programları öncesi eğitim ihtiyaçlarının doğru belirlenmesi üzerinde durarak iki konunun önemini vurguladı. “Eğitim ihtiyacı analizi, öncelikle çalışanların performans ve verimliliğini artırmak için gereken eğitimlerin belirlenmesi için yapılır. Bu süreçte ikinci önemli konu ise çalışanların performans ve verimliliğinin artırılmasında kurumların yapması gereken düzenleme ve iyileştirilmelerin belirlenmesidir. Yani eğitim ihtiyacı analizinde kurumdan kaynaklanan eksiklikler ve kısıtlar ile kişilerden kaynaklanan eksiklikler ayrıştırılır. Eğitim ihtiyacı analizi ile, performans ve verimlilik artışı için sadece çalışanların hangi eğitimleri alması gerektiğinin belirlenmesi yetmez; aynı zamanda kurumların yapması gereken iyileştirmelerin belirlenmesi de gerekir. Çünkü, eğitimin başarısında kişilerin gelişimi kadar çalışma ortamının da alınan eğitimi uygulamaya hazır hale getirilmesi önemli” dedi.
Erdoğmuş, eğitim ihtiyacı ile ilişkili olarak, öğrenilen bilginin iş yerinde pratiğe aktarılmasında, eğitimde öğrenilen bilgi ve becerinin uygulanması için ortam hazırlanması ve destek verilmesinin önemli olduğunun altını çizdi. Kişilerin eğitim sonrası kurum içinde uygulama ortamı ve desteği görememesi durumunda eğitimin beklenen yararı sağlamadığı, hatta kişileri kurumdan soğutucu etki bile oluşturabileceğini vurguladı.

Erdoğmuş, kurumlarda eğitime verilen önem ve ciddiyetin göstergesi olarak şu hususun altını çizdi: Yıllık eğitim planı hazırlanması, yıl/dönem başlamadan faaliyet takvimine alınması, az veya çok miktarına bakmadan mutlaka gerçekçi bir bütçe oluşturulması ve yıl içinde de izlenmesi gerekir. Önemli olan önemli belgelerde yer alır ve önemli kaynak ona ayrılır. Aksi halde hergün ve her toplantıda eğitimin öneminden bahsetmek eğitime çok önem verildiği anlamına gelmez, hatta çok bahsedip yapmamak değersizleştirir.

Erdoğmuş, eğitim ihtiyacı analizi sürecinde eğitim planları için de veri toplandığını ifade ederek, özellikle eğitim ihtiyacının “bilgi”, “beceri” ve “istek/motivasyon” bakımından ne tür bir ihtiyaç olduğunun belirlenmesinin çok önemli olduğunun altını çizdi. İhtiyaç türüne göre eğitimin amacı, eğitim süresi ve eğitim yönteminin belirlenmesi gerektiğini vurguladı.
Erdoğmuş, başarılı bir eğitim için eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesinden sonra, ihtiyaçların tüm kurum çalışanları, yöneticiler, profesyonel çalışanlar ve gönüllüler gibi katılımcı gruplarına göre sınıflandırılması ve aşağıdaki başlıkları dikkate alarak bir eğitim planı oluşturulması gerektiğini belirtti. Bu konular:
 Konular
 Katılımcılar
 Yer
 Zaman
 Süre
 Yöntem
 İlkeler
 Araç-gereç
 Bütçe
Erdoğmuş, eğitim ihtiyacı analizine dayanılarak dönem başı yıllık eğitim planı hazırlandıktan sonra, yıl veya dönem içinde eğitimin uygulanması ve etkinliğinin ölçülmesi ile sürecin devam etmesi gereğini vurguladı.

Daha sonra STK’ların insan kaynakları ve eğitim faaliyetlerinden sorumlu temsilcileri ile STK’ların ne tür eğitim ihtiyaçları olduğu tartışmaya açıldı. Yapılan değerlendirme, görüş ve öneriler kapsamında aşağıdaki eğitim konuları öne çıktı:
• Kurumsal İletişim
• İnternet Teknolojileri
• Planlama becerisi
• Eğiticilerin eğitimi
• Kurum kültürünün paylaşımı
• İnsan kaynakları yönetimi
• Mali kaynak geliştirme
• Kaynakları etkin ve verimli kullanma
• Kurum içi iletişim
• Veri Güvenliği (Sistem ve kişisel verilerin korunması)
• Kurum içi bilgi yönetimi
• Gönüllü yönetimi
• Gençlerle ilişki ve iletişim

Program sonunda STK’ların ortak eğitim ihtiyaçları konusunda KYA’nın eğitimler düzenlemesi, ancak kurumların kendi ihtiyaçlarını da belirlemeleri ve buna gore eğitim planlarının oluşturulması üzerinde duruldu.

Galeri

İlgili İçerikler

III. Sivil Toplum Zirvesi Sonuç Raporu

“Öncü Sivil Toplum: Sivil Toplumda İnsan Yönetimi” temasıyla gerçekleştirilen III. Sivil Toplum Zirvesi, sivil toplum kuruluşlarında insan kaynağı yönetiminin değişen ihtiyaçlarını ve geleceğe yönelik dönüşümünü ele alan kapsamlı bir tartışma zemini sundu. Zirvede, gönüllü yönetimi, değer odaklı liderlik, dijitalleşme, stratejik planlama ve öğrenen organizasyonlar gibi başlıklar altında, sivil toplumun hem bireysel hem de kurumsal kapasitesini artırmaya yönelik yaklaşımlar tartışıldı. İnsan odaklı bir yönetim anlayışının, toplumsal etkiyi kalıcı ve sürdürülebilir kılmadaki önemi vurgulandı.Bu raporda neler bulacaksınız?• 2024 Sivil Toplum Ödülleri kapsamında ödül kazanan kişi ve kuruluşlar• Sivil toplumda insan yönetimi alanındaki güncel eğilimler ve çözüm önerileri• İlham verici proje hikayeleri: İnsan Yönetimi alanında gerçekleştirilen başarılı ve örnek projeler• PiT kişilik envanteri: STK’lar işe alım süreçlerinde nasıl daha etkili kullanılabilir?“Öncü Sivil Toplum: Sivil Toplumda İnsan Yönetimi” Sonuç Raporu, sivil toplum alanının karşılaştığı zorluklara karşı yenilikçi, kapsayıcı ve sürdürülebilir çözümler sunuyor. Rapor, sivil toplum profesyonelleri, sivil toplum yöneticileri ve insan yönetimi alanında çalışan profesyonellere yol gösterici öneriler içeriyor.

09 Temmuz 2025

Kurumsal Gelişim Eğitim Programı'nın 14. Dönem Başvuruları Açıldı!

Sivil Toplum Akademisi’nin 2016 yılından bu yana düzenlediği Kurumsal Gelişim Eğitim Programı 14. Dönem eğitimleriyle devam ediyor! Kurumsal Gelişim Eğitim Programı (KGEP), sivil toplum kuruluşlarının kurumsal kapasitelerinin artırılması ve bu alanda profesyonel ve gönüllü olarak görev yapan kişilerin yetkinliklerinin geliştirilmesini hedefleyen temel bir eğitim programıdır. KGEP, toplumsal sorunlara sivil kuruluşlar aracılığıyla çözüm üretilmesini ve STK’ların ürettikleri fayda ile toplumsal etkilerini artırmalarını desteklemekte; aynı zamanda sivil toplum kültürünün yaygınlaşmasına katkı sunmaktadır. Katılımcılar, bu dönem boyunca insan kaynağı ve gönüllü yönetimi, kurumsal yönetim ve organizasyon, dijital iletişim, kaynak geliştirme, savunuculuk ve proje döngüsü yönetimi olmak üzere altı temel alanda eğitim alacaklardır. Program Hakkında Önemli Bilgiler:• 9-10-11 Temmuz 2025 tarihlerinde İLKE Vakfı'nda gerçekleştireceğimiz KGEP'i eksiksiz tamamlayan katılımcılara katılım belgesi verilecektir.• Alan fark etmeksizin tüm STK'lar başvuruda bulunabilir.  • Program "kapasite geliştirme" eksenli tasarlandığı için tüm dersler bir bütünün parçasıdır ve hepsi aynı öneme sahiptir.  Dolayısıyla katılımcıların 6 farklı ders başlığından en az 5'ine katılması zorunludur.• Programın verimli geçmesi adına kontenjan 30 kişi ile sınırlı tutulmuştur. • Programa katılım için başvuru formu doldurma zorunluluğu bulunmaktadır.• İl dışından gelecek katılımcıların konaklama ve ulaşım maliyetlerini kendilerinin karşılaması beklenmektedir. • Program için herhangi bir ücret talep edilmemektedir. Program Takvimi Yer: İLKE VakfıTarih: 9-10-11 Temmuz 2025Son Başvuru Tarihi: 27 Haziran 2025 Cuma  Sorularınız için [email protected] adresine ulaşabilirsiniz. Kayıt için formu doldurunuz. 

STK Konuşmaları 10 | Vakfedilmiş Bir Hayat

03 Nisan 2019STK Konuşmaları, sivil toplum kuruluşlarının önemli ve öncelikli meselelerinin katılımcı bir şekilde müzakere edildiği; bu alandaki gelişme ve başarılı uygulamaların STK temsilcileri arasında bilinirliğinin artırılmasının hedeflendiği etkinlik serisidir.  STK Konuşmalarının 50. serisi örnek bir uygulama olarak "Gönüllüler" ve kurumun kurucusu İbrahim Ceylan'ın gönüllülük çalışmaları anlatıldı. 13 Nisan 2019 tarihinde İLKE Derneğinde düzenlenen etkinliğe birçok STK'dan katılım sağlandı.   Gönüllüler'in yardım ve gönüllülük çabaları ülke sınırlarını aşarak Afrika’ya kadar uzanmış. Afrika’nın yaralarını sarmak, çaresizliği ortadan kaldırmak, sağlıktaki imkânsızlığı azaltmak için yaklaşık 14 yıldır Afrika’ya yardım götürüyorlar. Katılımın sürdürülebilir ve devamlılık arz etmesi açısından derneklerin ismini ön plana çıkarmadan ‘Gönüllüler’ üst kimliği altında, her seferinde 6-7 dernek ile, hareket ediliyor.Gönüllüler hareketini daha çok sağlıkçılardan: Doktor, hemşire, diş hekimlerinden oluşuyor. Bugüne değin 160 Binin üzerinde hastaya hizmet verilmiştir. Sağlık ve insani yardım çalışmaları Çad, Burkina Faso, Mali gibi Afrika ülkelerinin yanında Arnavutluk, Makedonya, Bulgaristan, Sierra Leone, Bangladeş, Arakan Kampları, Afganistan’da da yapılmaktadır.İstanbul’da zor şartlarda yaşam sürdüren Suriyeli ailelere de destek sağlanmış.Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile yapılan protokol çerçevesinde yetiştirme yurtlarından alınan 25 çocuğun yetiştirildiği 5 gönül evi var. Afrika’da ameliyat hemşiresi, ebe eğitimlerinin yanında tarım, marangozluk, kaynakçılık, soğuk demircilik, mobilyacılık, tekstil gibi mesleklerin eğitimi de verilmektedir. Sayın Ceylan’ın herkese bir çağrısı var:Gelin sizde katılın bizlere, nerde bir çığlık duyarsak gidelim birlikte çare olmaya. Gurura kapılmadan, kibirlenmeden kazanalım gönülleri. Çok değişeceğinizi biliyoruz, bizim değiştiğimiz gibi. Her gittiğimiz ülkede sabrı, azla yetinmeyi, yoklukta mutlu olabilmeyi, kendine ait olmayana el uzatmamayı, kısacası yokluğa şükretmeyi öğrendik. Her seyahat sonrası gözden geçirdik hayatımızı, hep utandık şükürsüzlüğümüze. Artık yaşamımızdaki olmazsa olmazlarımız, "olmasa da olur" oldu bizler için. Etkinlik, İLKE Yürütme Kurulu Üyesi Hüseyin Akkuş'un plaket takdimi ve teşekkürü ile tamamlandı.