Logo

İKAM 2021 Faaliyet Raporu

Kategori: Kurumsal Raporlar Tarih: 22 Nisan 2022

Özet

2021 yılında “Kalkınma ve Az Gelişmişlik Sorunsalı” başlıklı 9. İslam İktisadı Atölyesi’ni gerçekleştirdi. 9 farklı ülkeden 200 katılımcı ile gerçekleşen atölye süresince söz konusu başlık, geniş bir perspektifle ele alındı.

Bu çerçevede 2021 yılında 4 İslami sosyal finans raporu, 1 ülke raporu ve 1 çevre raporu olmak üzere toplamda 6 araştırma raporu yayımlayan İKAM, bu çalışmaların yanı sıra 5 working paper ve 5 politika notu yayımladı.

İslam İktisadı Bibliyografyası 2021 yılında yeni eserlerin eklenmesi ile İslam iktisadı araştırmacıları için geniş bir veri tabanı olarak hizmetine devam etmektedir.

İslam İktisat Tarihi Projesi ile iktisat literatüründe genellikle görmezden gelinen ve “Kayıp Halka” olarak adlandırılan döneme ışık tutmayı hedeflemektedir. Projede, İslam’ın doğuşundan günümüze kadar gerçekleşmiş olan önemli olaylar ve kurumlar ile âlim ve düşünürler ve onların öne çıkan eserleri bir iktisat tarihi perspektifi içerisinde sistematik ve kronolojik bir sıra içerisinde hazırlanmaktadır.

İslam İktisadı Temel Eğitim Programı’nın bu yıl altıncısını Van’da Bilim ve Hikmet Araştırmaları Vakfı (BİLHİKEM) iş birliği ile gerçekleştirdi.

İKAM, alt kuruluşu olan İktisat Yayınları ile 2021 yılında 29 kitap yayımladı. İktisat Yayınları halihazırda 10 farklı yayın dizisinde yayına hazırladığı birçok kitap ile alana katkısını sürdürmeye devam etmektedir.

Türkçe yapılan yayınlar dışında TUJISE dergisi ile İKAM, İslam iktisadı ve finansına dair yetkin fikir ve araştırmaların ilgililerine sunulduğu İngilizce yayın yapmaktadır. Bu sene de sadece Türkiye değil uluslararası akademik platformlarda önemli bir referans olan TUJISE’nin 8.1 ve 8.2 sayısının yanı sıra 1 özel sayı da yayınlandı. 

İlgili İçerikler

Dijital Bağımlılık ve Eğitim: Sorunlar, Eğilimler ve Politika Önerileri

Dijital bağımlılık, öğrencilerin akademik başarısını, bilişsel gelişimini ve sosyal ilişkilerini olumsuz etkileyen giderek büyüyen bir sorundur. Eğitimde dijital teknolojiler önemli fırsatlar sunarken, bilinçsiz ve aşırı kullanım çeşitli riskler doğurmaktadır. Ancak, bu sorunla mücadelede eğitim sistemi paydaşları arasında etkin iş birliği sağlanamadığında, dijital bağımlılık derinleşmektedir. Hazırlanan politika notu, dijital bağımlılığın eğitim üzerindeki etkilerini analiz ederek, ebeveynler ile öğretmenlerin rollerini, öğrencilerin değişen teknoloji kullanım alışkanlıklarını ve eğitimde dijitalleşmenin fırsat ve risklerini ele almaktadır. Ayrıca, öğrencilerin bilinçli teknoloji kullanımını destekleyecek stratejiler ve öğretmenlerin bu süreçte nasıl daha etkin olabileceği incelenmektedir. Bu politika notu, eğitimde dijital bağımlılığın getirdiği sorunları ve sunduğu fırsatları değerlendirerek, politika yapıcılara, öğretmenlere ve ebeveynlere somut çözüm önerileri sunmaktadır.

20 Şubat 2025

Öğretmenlikte Kurumsal Dönüşüm: Millî Eğitim Akademisi

Türkiye’de öğretmen yetiştirme süreçlerinde köklü bir dönüşüm başlatan Millî Eğitim Akademisi (MEA), öğretmen eğitiminin geleceğini şekillendiren yeni bir model olarak öne çıkıyor. Bu seminerde, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun öğretmen yetiştirme süreçlerine etkileri, MEA’nın kuruluş amacı ve temel misyonu, eğitim fakülteleriyle ilişkisi ve uluslararası benzer modellerle karşılaştırılması ele alınacak. Ayrıca, Öğretmen Akademileri ile MEA’nın kavramsal ayrımı, MEA’nın eğitim fakülteleri ve Millî Eğitim Bakanlığı ile nasıl bir koordinasyon içinde çalışacağı ve öğretmenlerin kariyer gelişimine yönelik sunduğu fırsatlar ve sınırlılıklar değerlendirilecek. Çevrimiçi düzenlenecek seminerde, "Millî Eğitim Akademisi ve Öğretmen Yetiştirme Sürecinin Dönüşümü" başlıklı politika notunun yazarı Doç. Dr. Murat Polat, konuyla ilgili görüşlerini paylaşacak.

EPAM Seminer Notları: Millî Eğitim Akademisi Seminerinden Öne Çıkanlar

Millî Eğitim Akademisi (MEA), öğretmen yetiştirme sürecinde önemli bir dönüşüm olarak öne çıkıyor. Eğitim fakültelerinin formasyon programlarının yerini alacak olan MEA, hem aday öğretmenlerin hem de mevcut öğretmen ve yöneticilerin mesleki gelişimini desteklemeyi hedefliyor. Öne çıkan yenilikler şunlar:Akademiye Giriş Sınavı (AGS): KPSS yerine, Türk Millî Eğitim Sistemi ve eğitimin temelleri üzerine odaklanan yeni bir sınav getiriliyor.Eğitim Süreci: Eğitim fakültesi mezunları 3, diğer bölümlerden gelenler ise 4 dönemlik bir uygulamalı eğitim alacak.Uygulama Odaklı Eğitim: Staj ve saha deneyimi, MEA’nın temel unsurlarından biri olarak öne çıkıyor. Öğretmen adaylarının uzun süreli ders gözlemi yapmaları ve alan uzmanlarıyla etkileşimde bulunmaları sağlanacak.Uluslararası Karşılaştırmalar: Japonya, Singapur ve Çin gibi ülkelerde benzer hizmet içi eğitim modelleri mevcut olsa da MEA’nın üniversitelerden bağımsız bir yapı olması önemli bir fark olarak değerlendiriliyor.Potansiyel Riskler: Finansal ve kurumsal sürdürülebilirlik, bölgesel standartların korunması ve öğretmen adaylarının atama süreçlerine dair kaygılar, dikkat edilmesi gereken unsurlar arasında yer alıyor. Sonuç olarak, MEA modeli, öğretmen yetiştirmede uygulama ağırlıklı bir sistem sunarak eğitimde kaliteyi artırmayı amaçlıyor. Ancak modelin başarılı olması, YÖK ve eğitim fakülteleri ile iş birliği, mali kaynakların etkin yönetimi ve şeffaf bir yol haritasının oluşturulmasına bağlı. Pilot uygulamalarla eksikliklerin giderilmesi ve aday öğretmenlerin sürece dair endişelerinin yönetilmesi kritik önem taşıyor. Öne Çıkan Değerlendirmeleri Görmek İçin Tıklayın