İLKE İlim Kültür Eğitim Derneği tarafından hayata
geçirilen "Geleceğin Türkiyesi" projesi kapsamında eğitim,
yükseköğretim, ekonomi, dış politika, kültür, yönetim, sivil toplum ve sosyal
politika alanlarında Türkiye için gelecek vizyonu oluşturacak rapor serisinin
ikincisi olan "Geleceğin Türkiyesinde Yükseköğretim" raporu
düzenlenen törenle sunuldu.
“GELECEĞE
HAZIRLIKLI OLMALIYIZ”
İstanbul’da düzenlenen programda İLKE Derneği Yürütme
Kurulu Başkanı Doç. Dr. Lütfi Sunar, sivil oluşumların yapıları ve işlevleri
iyi anlaşılıp doğru kurgulandığında, toplumun refah seviyesinin de
yükseleceğini kaydetti.
Geleceğin Türkiyesi Projesi hakkında bilgi veren
Sunar, projeyle birlikte, sürekli değişimin yaşandığı bir dönemde artık
geleceği konuşmanın daha kritik bir önemi haiz olduğuna dikkat çekmek
istediklerini söyledi. Proje kapsamında ilk olarak Geleceğin Türkiyesinde
Eğitim raporunu Ekim 2018'de açıkladıklarını ifade eden Sunar, eğitimin başka
bir önemli boyutu olan “Geleceğin Türkiyesinde Yükseköğretim” raporu ile alana
katkı sunmaya devam ettiklerini ifade etti. Sunar, yeni rapor ile ilgili şu
ifadeleri kullandı:
"Bu raporda yükseköğretim alanında artarak devam
eden değişimin stratejik bir bakışla nasıl yönetileceğinden bugünün dünyasının
yeni taleplerini karşılayacak çeşitlilik temelinde yapılandırılmış bir
yükseköğretimin imkânına, yeni kariyer anlayışına uygun danışmanlık
hizmetlerinin organize edilmesinden sürdürülebilir finans kaynağı arayışlarına
değin önemli boyutlar ele alınmıştır. Raporun sunduğu bakış açısı dahilinde
insan kaynağı nitelik olarak güçlendirildiğinde, yükseköğretimin uluslararası
rekabette başarılı olma ve toplumun sosyo-ekonomik gelişimine katkı sağlama
hedefinin daha ulaşılabilir olduğu anlaşılıyor."
Sunar, Yükseköğretim meselesini tüm boyutlarıyla ele
alan ve geleceğe dair önemli tespitleri olan raporun, eğitim ve iş dünyası
başta olmak üzere toplumun tamamı için faydalı olacağına inandıklarını
kaydetti.
Sunar’ın ardından söz alan İstanbul Medeniyet
Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Gülfettin Çelik, serbest piyasaya rağmen
üniversitelerde uluslararası rekabet ortamının oluşmadığının altını çizerek
bunun önemli bir sorun olduğunu ifade etti. Çelik, bu raporla yükseköğretimin
sorunlarının çözümü için önemli bir adım atıldığına inandığını belirtti.
“YÜKSEKÖĞRETİM
MEYDAN OKUMALARLA KARŞI KARŞIYA”
Selamlama konuşmalarının ardından raporun yazarı İLKE
Mütevelli Heyet Başkanı ve Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr.
Nihat Erdoğmuş, raporu sundu.
Raporun amacını "Değişim yönetimi perspektifinden
yükseköğretim sisteminin değişimine yönelik gelecek odaklı, bütüncül ve
sistematik bir vizyon ortaya koymak" olarak açıklayan Erdoğmuş,
üniversitenin geçmişi ve geleneği olan bir kurum olarak yeni meydan okumalarla
karşı karşıya olduğunu söyledi. Erdoğmuş, bu meydan okumaları kitleselleşme, yeni
nesle hitap edebilme, dijitalleşme, uluslararasılaşma, bilgi kaynaklarının çeşitlenmesi
ve çoğalması, istihdama yönelik beceri kazandırma baskısı, ekonomik ve
teknolojik çıktı beklentisinin artması ve finansman ihtiyacı olarak sıraladı.
Bu meydan okumalara karşı mevcut yükseköğretim
kurumlarının ihtiyaç ve beklentileri yeterince karşılayamadığını belirten
Erdoğmuş, stratejik bir yaklaşımla, yapısal ve yönetsel değişime ihtiyaç
bulunduğunu söyledi.
“AŞIRI
MERKEZİYETÇİ YAPILANMA GELİŞİMİ ENGELLİYOR”
Türkiye’deki yükseköğretimin güncel durumu hakkında
rakamlar da veren Erdoğmuş, 206 yükseköğretim kurumu, 7 milyon 560 bin 371
öğrenci, 161 bin 123 öğretim elemanı ile yükseköğretim sisteminin önemli bir
niceliksel büyüklüğe ulaştığını ifade etti. Öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısının
49,35; Türkiye'deki uluslararası öğretim elemanı sayısının ise 3 bin 55; Türkiye'nin yayın sırasında dünyada 20. atıf
sırasında ise 26. sırada olduğunu hatırlatan Erdoğmuş, Türkiye’nin geleceğe
güvenle bakabilmesi için bu görünümün iyileştirilmesinin şart olduğunu
belirtti. Erdoğmuş, yükseköğretimin aşırı merkeziyetçi yapılanmasının gelişimi
engelleyici etkenlerin başında geldiğini söyledi.
Erdoğmuş üniversitelerin akademik özgürlük ve
özerkliği artırılarak, çeşitlilik, rekabet ve performans temelinde yeniden
yapılandırılması gerektiğinin altını çizdi. Dünyada yükseköğretim kurumlarının
merkezi bütçe dışındaki gelirlerini arttırabilmeleri ve kaynaklarını daha
verimli kullanabilmeleri için hesap verme mekanizmaları geliştirerek mali
özerklik ve esneklik düzeylerinin arttırıldığını vurgulayan Erdoğmuş,
Türkiye’de de benzeri bir yapılanmanın uygulanabileceğini kaydetti. Erdoğmuş,
üniversitelerin yeniden yapılanması ile Türkiye’nin geleceğinde daha etkin ve
güçlü bir rol üsteleneceklerini vurgulayarak, yükseköğretim üst kuruluşlarının
da kapsamlı bir değişiklikle yeniden yapılandırılmasının önemine dikkat
çekti.
12
MADDELİK VİZYON BELGESİ
Yükseköğretimdeki değişim ihtiyacından sonra öğrencileri
merkeze alan yükseköğretime erişim, eğitim ortamı, kariyer ve istihdam
becerileri gibi öğrenciye değer katacak temaları içeren bir vizyon ortaya koyan
Erdoğmuş, sunumunu 12 maddelik vizyon belgesiyle sonlandırdı.
2030'larda
Türkiye'nin Yükseköğretim Vizyonu:
1. Stratejik
bir yaklaşımla yükseköğretimde değişimi yönetmek
2. Gelenekten
geleceğe arayış ve anlamlandırma misyonuna sahip üniversite
3. Çeşitlilik
temelinde yapılanmış yükseköğretim kurumları
4. Düzenleme
ve denetleme kapasitesi yüksek yükseköğretim üst kuruluşları
5. Öğrenci
taleplerine cevap üretebilen bir yükseköğretim sistemi
6. Öğrencilere
değer katan bir eğitim ve öğrenme anlayışı
7. Yeni
kariyer anlayışına uygun danışmanlık hizmeti
8. Nitelik
ve adanmışlığı yüksek akademisyenler
9. Araştırma
ve bilgi üretme kapasitesi gelişmiş bir yükseköğretim ekosistemi
10. Sosyal
ve ekonomik katkı sağlayan yükseköğretim kurumları
11. Uluslararası
hareketlilik ve iş birliklerinde etkin bir yükseköğretim
12. Sürdürülebilir
finansman kaynaklarına sahip bir yükseköğretim
Sunumun ardından soru cevaplarla devam eden program,
İLKE Yürütme Kurulu Başkanı Doç. Dr. Lütfi Sunar’ın Prof. Dr. Nihat Erdoğmuş’a
plaket takdimiyle sona erdi. Programa Sakarya Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Fatih
Savaşan, İstanbul Medeniyet Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. İstanbul Şehir
Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Peyami Çelikcan, Merkez Bankası Yürütme Kurulu
Üyesi Prof. Dr. Nurullah Genç, YÖK eski üyelerinden Prof. Dr. Durmuş Günay, üniversite
yöneticileri, STK temsilcileri ve kalabalık bir dinleyici topluluğu katıldı.