Logo
EPAM’dan ChatGPT Semineri: Etkileşimli Öğrenme Deneyimleri Oluşturmak İçin Kullanılabilir

EPAM’dan ChatGPT Semineri: Etkileşimli Öğrenme Deneyimleri Oluşturmak İçin Kullanılabilir

Kategori: EPAM Tarih: 16 Mayıs 2023

İLKE Vakfı Eğitim Politikaları Merkezi EPAM, "Eğitimde ChatGPT Senaryoları" semineri düzenledi. Seminerde, yapay zeka modeli olan ChatGPT'nin eğitim alanında kullanımı ve bu uygulamaların eğitim camiasında ortaya çıkan güven sorunlarına karşı alınabilecek önlemler ele alındı. EPAM Direktörü Dr. Selim Tiryakiol'un takdimiyle başlayan seminerde, konuşmacı olarak İbn Haldun Üniversitesi Yenilikçi Öğrenme ve Öğretme Merkezi Koordinatörü Dr. M. Akın Bulut yer aldı.


Seminer, ChatGPT gibi yapay zeka modellerinin eğitimde hangi alanlarda kullanılabildiği özetlenerek başladı.  Bulut, yapay zekâ uygulamalarının eğitim camiasında ortaya çıkardığı güven sorunlarının nasıl önüne geçilebileceği konusunda da bilgi verdi. Dr. Akın Bulut, bu tedbirlerden bazılarını şu şekilde açıkladı: "ChatGPT gibi uygulamaların neden olabileceği güven problemleri ve intihal durumlarını engellemek için çeşitli uygulamalar yapılabilir. Örneğin, canlı performansı arttıran ölçme eylemleri gerçekleştirilebilir. Ayrıca, bireysel yaşantılarla, örnek olaylarla ve durum analizleriyle öğrenme deneyimleri özelleştirilebilir. Ödevlerde ChatGPT kullanılan noktaların belirtilmesi istenebilir ve öğrencilerden ChatGPT'nin çalışmada ne kadar faydalı veya faydasız olduğunu belirtmeleri istenebilir."


Bulut, ChatGPT gibi yapay zeka uygulamalarının doğru komutlarla birçok konuda geniş bilgiler sunabildiğini belirterek, bu uygulamaların kullanımının öğrencilerin fiziksel sınıf ortamından uzaklaşmasına ve öğretmenlerin iş kapsamlarının daralmasına neden olabileceği konusunda endişelerin arttığını ifade etti. Dr. Akın Bulut, ChatGPT'nin eğitim süreçlerine aktif bir şekilde dahil edilebileceğine dikkat çekerek şu önerilerde bulundu: "Yapay zeka uygulamaları, eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlamaktadır. ChatGPT, derslerin sonunda eleştirel düşünceye temel bir katkı sağlayan soru sorma noktasında etkin bir şekilde kullanılabilir. Öğrencilerden derslerin sonunda en zorlu buldukları konu hakkında ChatGPT'yi kullanarak soru sormaları istenebilir. Ayrıca, dersin başında öğrencilere işlenecek konu verilerek ChatGPT ile araştırma yapmaları ve sonrasında tartışmalara katılmaları beklenebilir. Öğrencilerin tercihlerine, ihtiyaçlarına ve yeteneklerine göre uyarlanmış etkileşimli öğrenme deneyimleri oluşturmak için ChatGPT gibi uygulamalardan faydalanılabilir."


Dr. Akın Bulut, ChatGPT gibi yapay zeka uygulamalarının giderek hayatın bir parçası haline gelmesinin olası olduğunu belirtti. Bu nedenle, bu uygulamalara karşı çıkmak yerine nasıl kullanılabileceklerini ve eğitimi nasıl zenginleştirebileceklerini düşünmemiz gerektiğini vurguladı. Seminer, Nearpod adlı uygulama üzerinden katılımcılarla etkileşimli olarak gerçekleştirilirken, katılımcıların soru ve katkılarıyla sona erdi. 

Galeri

İlgili İçerikler

Eğitimde Fırsat Eşit(siz)liği ve Denge Arayışı: Özel Okullar Üzerinden Bir Değerlendirme

Eğitimde fırsat eşitliği, tüm öğrencilerin toplumsal ve ekonomik koşullarından bağımsız olarak nitelikli eğitime erişimini güvence altına alan temel bir ilkedir. Ancak Türkiye’de devlet okulları ve özel okullar arasındaki imkan farklılıkları, bu ilkeyi zedeleyen yapısal bir sorun olarak öne çıkmaktadır. Öğrenme ortamları, öğretmen niteliği, akademik başarı ve erişim koşullarındaki eşitsizlikler, öğrenciler arasındaki uçurumu derinleştirmektedir.Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi (EPAM) tarafından yayımlanan “Eğitimde Fırsat Eşit(siz)liği ve Denge Arayışı: Özel Okullar Üzerinden Bir Değerlendirme” başlıklı politika notu, bu yapısal farklılıkları çok boyutlu biçimde inceleyerek eğitimde adalet ve kaliteyi güçlendirmeye yönelik kapsamlı bir çerçeve sunmaktadır. Doç. Dr. Ali Özdemir ve Nuray Karagöz’ün kaleme aldığı çalışma, mevcut eşitsizliklerin nedenlerini ve sonuçlarını ele almakta; kamu okullarının güçlendirilmesi, özel okulların kamu yararına katkısının artırılması ve adil bir eğitim ekosisteminin inşası için somut politika önerileri geliştirmektedir.Öne Çıkan Politika ÖnerileriDevlet okullarına sağlanan kaynaklar artırılmalı; ihtiyaç temelli ve adil bir dağıtım modeli uygulanmalıdır.Lise kademesinde akademik destek merkezleri kurularak deneme sınavı, bireysel danışmanlık ve sınav koçluğu hizmetleri sistematik hale getirilmelidir.Özel okulların akademik başarılarının nesnel ve karşılaştırılabilir biçimde izlenebilmesi için MEB bünyesinde okul temelli başarı göstergelerine dayalı bir “Ulusal Akademik Performans İzleme Sistemi” kurulmalıdır.Özel okullarda notlandırma uygulamaları bağımsız denetimle izlenmeli, nesnel ve standart rubriklerin uygulanması zorunlu kılınmalıdır.Şeffaflık ilkesi güçlendirilmeli; tüm okulların sunduğu imkanlar ve öğrenci başarıları düzenli olarak izlenip kamuoyuyla paylaşılmalıdır.Bu politika notu, eğitimde fırsat eşitliğini güçlendirmeye yönelik kapsamlı bir yol haritası sunarak politika yapıcılara, eğitimcilere ve paydaşlara yol gösterici bir kaynak işlevi görmektedir.

04 Ekim 2025

V. İstanbul Eğitim Konferansı

Bu yıl beşincisi düzenlenen İstanbul Eğitim Konferansı, öğretmen yetiştirme alanını hem politika hem de uygulama düzeyinde yeniden düşünmek için güçlü bir zemin sunuyor. “Öğretmen Yetiştirmede Vizyon ve Dönüşüm” temasıyla gerçekleştirilecek konferans; güncel yaklaşımları, özgün modelleri ve uluslararası deneyimleri bütüncül bir bakışla ele almayı amaçlıyor.Alanında uzman ulusal ve uluslararası konuşmacıların katılımıyla gerçekleşecek etkinlikte; 21. yüzyıl öğretmenliğinin gerektirdiği beceri ve yeterlikler, kurumsal modeller, politika önerileri ve iyi uygulama örnekleri paylaşılacak. Öğretmen yetiştirme kurumlarının yapısal dönüşümü, Millî Eğitim Akademisi gibi yeni inisiyatiflerin etkisi ve küresel ölçekte öne çıkan alternatif modeller, tartışmaların odak noktalarından biri olacak.Konferans, öğretmenlik mesleğini merkeze alan stratejik bir düşünme ve iş birliği alanı sunarken; eğitimin geleceğine dair vizyon geliştirme, ortaklık kurma ve etkileşim imkânları da sağlayacak. Eğitimciler, karar vericiler, akademisyenler ve araştırmacılar başta olmak üzere, öğretmen yetiştirmenin geleceğine çok boyutlu bir bakışla katkı sunmak isteyen herkesi bu önemli buluşmaya davet ediyoruz.Kayıt için tıklayın.

“Ortaöğretimde Zorunlu Eğitimin Geleceği Çalıştayı” Tamamlandı

İGEDER ve İLKE Vakfı’nın öncülüğünde, İbn Haldun Üniversitesi, İstanbul Medeniyet Üniversitesi ve İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi’nin katkılarıyla düzenlenen 'Ortaöğretimde Zorunlu Eğitimin Geleceği Çalıştayı' 31 Mayıs 2025 tarihinde gerçekleştirildi.Çalıştay, 21. yüzyılda zorunlu lise eğitiminin süresi, yapısı ve politikalarına ilişkin güncel uygulamaların değerlendirilmesi ve geleceğe yönelik yapıcı çözüm önerilerinin geliştirilmesi amacıyla düzenlendi. Mevcut veriler ve uygulamalar ışığında; sürenin yeniden yapılandırılması, içerik ve biçim bakımından sistemin dönüşümü gibi temel başlıklar çok yönlü biçimde ele alındı.Akademisyenlerden politika yapıcılara, eğitim yöneticilerinden sivil toplum temsilcilerine kadar geniş bir katılımla gerçekleşen programda, konu başlıkları bilimsel bir perspektifle ve disiplinlerarası bir yaklaşımla değerlendirildi. Tartışmalarda, Türkiye’ye özgü sosyo-kültürel koşullar, eğitimdeki güncel yönelimler ve küresel ölçekte artan rekabetin ortaya koyduğu yapısal ihtiyaçlar dikkate alındı.Katılımcılar, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda, insanın bütün yönleriyle gelişimini esas alan; bilgi, beceri, eğilim ve değerleri merkeze alan bir ortaöğretim sistemi için uygulanabilir politika önerileri geliştirmeye odaklandı. Ayrıca bireysel farklılıklar, ilgi ve yetenekler temelinde farklılaşan bir lise eğitiminin, öğrencilerin potansiyellerini gerçekleştirmelerine nasıl katkı sunabileceği de çalıştayın önemli gündemlerinden biri oldu.Elde edilen çıktılar doğrultusunda, gençlerin yalnızca akademik bilgiyle değil; aynı zamanda güçlü bir karakter, sorumluluk bilinci ve toplumsal duyarlılıkla yetişmelerini destekleyecek, nitelikli, herkes için erişilebilir ve farklılıkları gözeten kapsayıcı bir lise eğitimi yapısının oluşturulması amaçlanmaktadır.