Logo

İKAM 2021 Faaliyet Raporu

Kategori: Kurumsal Raporlar Tarih: 22 Nisan 2022

Özet

2021 yılında “Kalkınma ve Az Gelişmişlik Sorunsalı” başlıklı 9. İslam İktisadı Atölyesi’ni gerçekleştirdi. 9 farklı ülkeden 200 katılımcı ile gerçekleşen atölye süresince söz konusu başlık, geniş bir perspektifle ele alındı.

Bu çerçevede 2021 yılında 4 İslami sosyal finans raporu, 1 ülke raporu ve 1 çevre raporu olmak üzere toplamda 6 araştırma raporu yayımlayan İKAM, bu çalışmaların yanı sıra 5 working paper ve 5 politika notu yayımladı.

İslam İktisadı Bibliyografyası 2021 yılında yeni eserlerin eklenmesi ile İslam iktisadı araştırmacıları için geniş bir veri tabanı olarak hizmetine devam etmektedir.

İslam İktisat Tarihi Projesi ile iktisat literatüründe genellikle görmezden gelinen ve “Kayıp Halka” olarak adlandırılan döneme ışık tutmayı hedeflemektedir. Projede, İslam’ın doğuşundan günümüze kadar gerçekleşmiş olan önemli olaylar ve kurumlar ile âlim ve düşünürler ve onların öne çıkan eserleri bir iktisat tarihi perspektifi içerisinde sistematik ve kronolojik bir sıra içerisinde hazırlanmaktadır.

İslam İktisadı Temel Eğitim Programı’nın bu yıl altıncısını Van’da Bilim ve Hikmet Araştırmaları Vakfı (BİLHİKEM) iş birliği ile gerçekleştirdi.

İKAM, alt kuruluşu olan İktisat Yayınları ile 2021 yılında 29 kitap yayımladı. İktisat Yayınları halihazırda 10 farklı yayın dizisinde yayına hazırladığı birçok kitap ile alana katkısını sürdürmeye devam etmektedir.

Türkçe yapılan yayınlar dışında TUJISE dergisi ile İKAM, İslam iktisadı ve finansına dair yetkin fikir ve araştırmaların ilgililerine sunulduğu İngilizce yayın yapmaktadır. Bu sene de sadece Türkiye değil uluslararası akademik platformlarda önemli bir referans olan TUJISE’nin 8.1 ve 8.2 sayısının yanı sıra 1 özel sayı da yayınlandı. 

İlgili İçerikler

Dijital Bağımlılık ve Eğitim: Sorunlar, Eğilimler ve Politika Önerileri

Dijital bağımlılık, öğrencilerin akademik başarısını, bilişsel gelişimini ve sosyal ilişkilerini olumsuz etkileyen giderek büyüyen bir sorundur. Eğitimde dijital teknolojiler önemli fırsatlar sunarken, bilinçsiz ve aşırı kullanım çeşitli riskler doğurmaktadır. Ancak, bu sorunla mücadelede eğitim sistemi paydaşları arasında etkin iş birliği sağlanamadığında, dijital bağımlılık derinleşmektedir. Hazırlanan politika notu, dijital bağımlılığın eğitim üzerindeki etkilerini analiz ederek, ebeveynler ile öğretmenlerin rollerini, öğrencilerin değişen teknoloji kullanım alışkanlıklarını ve eğitimde dijitalleşmenin fırsat ve risklerini ele almaktadır. Ayrıca, öğrencilerin bilinçli teknoloji kullanımını destekleyecek stratejiler ve öğretmenlerin bu süreçte nasıl daha etkin olabileceği incelenmektedir. Bu politika notu, eğitimde dijital bağımlılığın getirdiği sorunları ve sunduğu fırsatları değerlendirerek, politika yapıcılara, öğretmenlere ve ebeveynlere somut çözüm önerileri sunmaktadır.

20 Şubat 2025

Öğretmenlikte Kurumsal Dönüşüm: Millî Eğitim Akademisi

Türkiye’de öğretmen yetiştirme süreçlerinde köklü bir dönüşüm başlatan Millî Eğitim Akademisi (MEA), öğretmen eğitiminin geleceğini şekillendiren yeni bir model olarak öne çıkıyor. Bu seminerde, Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun öğretmen yetiştirme süreçlerine etkileri, MEA’nın kuruluş amacı ve temel misyonu, eğitim fakülteleriyle ilişkisi ve uluslararası benzer modellerle karşılaştırılması ele alınacak. Ayrıca, Öğretmen Akademileri ile MEA’nın kavramsal ayrımı, MEA’nın eğitim fakülteleri ve Millî Eğitim Bakanlığı ile nasıl bir koordinasyon içinde çalışacağı ve öğretmenlerin kariyer gelişimine yönelik sunduğu fırsatlar ve sınırlılıklar değerlendirilecek. Çevrimiçi düzenlenecek seminerde, "Millî Eğitim Akademisi ve Öğretmen Yetiştirme Sürecinin Dönüşümü" başlıklı politika notunun yazarı Doç. Dr. Murat Polat, konuyla ilgili görüşlerini paylaşacak.

Proje Yazma Atölyesini Gerçekleştirdik

Sivil Toplum Akademisi (STA) tarafından düzenlenen Proje Yazma Atölyesi, 16 Ağustos 2025 tarihinde İstanbul’da başarıyla tamamlandı. Etkinliğe, 23 farklı sivil toplum kuruluşundan 23 temsilci katıldı.Programın temel amacı, sivil toplum kuruluşlarının proje üretme ve yürütme kapasitelerini geliştirmek, proje yazım süreçlerinde dikkat edilmesi gereken hususları katılımcılara aktarmak ve fikirlerin uygulanabilir projelere dönüşümüne katkı sunmaktı. Atölye, katılımcıların karşılıklı deneyim paylaşımıyla daha da zenginleşti.Etkinlik, İLKE Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Av. Ahmet Sait Öner’in açılış konuşmasıyla başladı. Ardından, İLKE araştırmacılarının katılımıyla Sivil Toplum Akademisi tanıtıldı.Eğitim, Şeyma Karasu tarafından yürütüldü. Karasu, proje sürecinin aşamalarını, iyi bir projenin olmazsa olmazlarını, hibe ve fon kaynaklarını, başarılı proje örneklerini ele alarak katılımcılarla paylaştı. Atölye çalışmalarıyla pekiştirilen eğitim sayesinde, katılımcılar fikirlerini etkili projelere dönüştürme konusunda yeni bakış açıları kazandı.Program, günün anısına çekilen toplu hatıra fotoğrafıyla sona erdi.