EPAM’dan ChatGPT Semineri: Etkileşimli Öğrenme Deneyimleri Oluşturmak İçin Kullanılabilir
İLKE Vakfı Eğitim Politikaları Merkezi EPAM, "Eğitimde ChatGPT Senaryoları" semineri düzenledi. Seminerde, yapay zeka modeli olan ChatGPT'nin eğitim alanında kullanımı ve bu uygulamaların eğitim camiasında ortaya çıkan güven sorunlarına karşı alınabilecek önlemler ele alındı. EPAM Direktörü Dr. Selim Tiryakiol'un takdimiyle başlayan seminerde, konuşmacı olarak İbn Haldun Üniversitesi Yenilikçi Öğrenme ve Öğretme Merkezi Koordinatörü Dr. M. Akın Bulut yer aldı.
Seminer, ChatGPT gibi yapay zeka modellerinin eğitimde hangi alanlarda kullanılabildiği özetlenerek başladı. Bulut, yapay zekâ uygulamalarının eğitim camiasında ortaya çıkardığı güven sorunlarının nasıl önüne geçilebileceği konusunda da bilgi verdi. Dr. Akın Bulut, bu tedbirlerden bazılarını şu şekilde açıkladı: "ChatGPT gibi uygulamaların neden olabileceği güven problemleri ve intihal durumlarını engellemek için çeşitli uygulamalar yapılabilir. Örneğin, canlı performansı arttıran ölçme eylemleri gerçekleştirilebilir. Ayrıca, bireysel yaşantılarla, örnek olaylarla ve durum analizleriyle öğrenme deneyimleri özelleştirilebilir. Ödevlerde ChatGPT kullanılan noktaların belirtilmesi istenebilir ve öğrencilerden ChatGPT'nin çalışmada ne kadar faydalı veya faydasız olduğunu belirtmeleri istenebilir."
Bulut, ChatGPT gibi yapay zeka uygulamalarının doğru komutlarla birçok konuda geniş bilgiler sunabildiğini belirterek, bu uygulamaların kullanımının öğrencilerin fiziksel sınıf ortamından uzaklaşmasına ve öğretmenlerin iş kapsamlarının daralmasına neden olabileceği konusunda endişelerin arttığını ifade etti. Dr. Akın Bulut, ChatGPT'nin eğitim süreçlerine aktif bir şekilde dahil edilebileceğine dikkat çekerek şu önerilerde bulundu: "Yapay zeka uygulamaları, eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlamaktadır. ChatGPT, derslerin sonunda eleştirel düşünceye temel bir katkı sağlayan soru sorma noktasında etkin bir şekilde kullanılabilir. Öğrencilerden derslerin sonunda en zorlu buldukları konu hakkında ChatGPT'yi kullanarak soru sormaları istenebilir. Ayrıca, dersin başında öğrencilere işlenecek konu verilerek ChatGPT ile araştırma yapmaları ve sonrasında tartışmalara katılmaları beklenebilir. Öğrencilerin tercihlerine, ihtiyaçlarına ve yeteneklerine göre uyarlanmış etkileşimli öğrenme deneyimleri oluşturmak için ChatGPT gibi uygulamalardan faydalanılabilir."
Dr. Akın Bulut, ChatGPT gibi yapay zeka uygulamalarının giderek hayatın bir parçası haline gelmesinin olası olduğunu belirtti. Bu nedenle, bu uygulamalara karşı çıkmak yerine nasıl kullanılabileceklerini ve eğitimi nasıl zenginleştirebileceklerini düşünmemiz gerektiğini vurguladı. Seminer, Nearpod adlı uygulama üzerinden katılımcılarla etkileşimli olarak gerçekleştirilirken, katılımcıların soru ve katkılarıyla sona erdi.