UNUTULAN YA DA GÜNDEME GELMEYEN KONULAR
2021 yılında eğitim ile ilgili bazı önemli konuların gündeme gelmediği görüldü. Bu konuların başında ise salgın döneminde büyük bir kriz yaşayan özel öğretim kurumları oldu. Göçmenlerin eğitimi, iklim krizine yönelik eğitimsel önlemler, özel yetenekli öğrencilerin eğitimi ve hayat boyu öğrenme, önceki yıllarda gündemde yer alırken bu yıl pek gündeme gelmedi.
Özel Öğretim Kurumları
Salgın sürecinin en çok etkilediği alanlardan biri de özel öğretim kurumları oldu. özel
öğretim kurumlarını bilhassa maddi açıdan sarsan salgın koşulları, iyileşmeye başlasa
da bu kurumların i.inde bulunduğu durum kayda değer bir iyileşme gösteremedi. özel
öğretim kurumlarının beklediği desteklere yönelik kararlar, 20. Millî Eğitim Şûrası kapsamında önerilen tavsiye maddeleri içerisinde de yer bulamadı.
Göçmenlerin Eğitimi
Türkiye’nin olduğu kadar dünyanın da eğitim gündeminin .nemli maddelerinden biri
göçmenlerin eğitimidir. Türkiye’de öğrencilerin %5’i göçmen öğrencilerden oluşmaktadır. 2021 yılında göçmenlerin eğitimi ile ilgili konuların gündemde yer bulmadığı görülmektedir. PİKTES Projesi, uyum sınıfları gibi uygulamaların devam ettiği bilinmektedir. Ancak bu uygulamalarının durumu, çıktıları, yeni gelişmeler konusunda henüz açıklama yapılmamıştır.
İklim Krizi
2021’de unutulan konulardan biri de iklim değişikliği ve bu doğrultuda öğretim içeriği ve süreçlerinin gözden geçirilmesi konusu oldu. 2021 yılının yaz aylarında Türkiye büyük orman yangını afeti ile karşı karşıya kaldı. Aynı dönem içerisinde ülkenin güneyi orman yangınları ile baş etmeye çalışırken kuzeyinde ise sel felaketleri meydana geldi. Tüm bu felaketlerin olası nedenlerinin başında iklim krizi gelmektedir. Neredeyse evrensel bir katılıma ulaşmış ve 1994 yılında ülkemizde de yürürlüğe girmiş olan Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği çerçeve Sözleşmesi’nin 6. maddesine göre ülkelerin iklim değişikliği konusunda kamu eğitimi ve bilinçlendirme programları geliştirmesi ve uygulaması, bu uygulamalara yönelik katılımı destekleyici teşvik düzenlemeleri yapmasını önerilmektedir. Ancak buna rağmen önceki yıllarda olduğu gibi Türkiye’de eğitim içerik ve süreçlerinde bu konuyla alakalı bir düzenleme bu sene de yerini almadı.
BİLSEM ve Özel Öğrencilerin
Eğitimi
Yıl içerisinde unutulan bir diğer konu da Bilim ve Sanat Merkezleri oldu. BİLSEM’lerde
yıl boyunca 184 patent, 394 faydalı model, 2 bin 63 tasarım ve 16 marka olmak üzere 2 bin 657 ürün başvurusunda bulunuldu. Başvurular sonunda 13 patent, 39 faydalı model, 1.245 tasarım ve 8 marka olmak üzere 1.305 ürünün tescili alındı. BİLSEM’lerin tüm bu üretim faaliyetlerine rağmen özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde üstün yetenekli bireylerin eğitimine ilişkin maddelerinin kanunî dayanakları bulunmamaktadır. Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi üzerinden işleyişi düzenlenen BİLSEM’lerle ilgili uygulamadaki aksaklıkların giderilmesi için yıllardır çıkarılması beklenen yönetmelik için bu sene de çalışma yapılmadığı görüldü.
Hayat Boyu Öğrenme
Hayat boyu öğrenme sürecinin yapı, süreç ve sistem olarak yeniden yapılandırılması
ve toplumsal olarak yaygınlaştırılması amacı 2023 Vizyon Belgesi’nin hedefleri arasında yer almıştır. 2021 yılının Eylül ayında 2021- 2022 eğitim öğretim yılı içerisinde “Hayat Boyu öğrenen Mahalle” projesinin hayata geçirileceği belirtilse de yıl boyunca hayat boyu öğrenmenin gelişimi için yapılması gerekenler unutuldu. Nitekim 2022 yılı için Hayat Boyu öğrenme için ayrılan bütçenin (3.747.937.000 TL) merkezi yönetim bütçesi (1.750.957.322.000 TL) içerisindeki oranının %0,21 olduğu görüldü.