STK Konuşmaları'nda STK'lar için Kaynak Geliştirme Stratejileri Ele Alındı

18 Ekim 2022


İLKE Sivil Toplum Akademisi'nin (STA) düzenlediği STK Konuşmaları’nın konuğu sosyal girişimci kimliği ile sivil toplum kuruluşlarına 20 yılı aşkın süredir danışmanlık yapan Tayyab Yunus’du.


Kar amacı gütmeyen kuruluşlardaki kaynak oluşturma stratejilerini ele alan Yunus, hayırseverlik ile akademiyi uzlaştıran ve aynı zamanda uygulayıcı konumdaki bir isim olarak şu vurguları yaptı:


- Fon bulmanın belirli yolları olmalı; bağışçılar için bu zorunluluk gibi algılanmamalı.

- Finansal kaynaklara olan ihtiyaç, STK ile ilgili meselelerde her zaman birincil konular arasındadır.

- Dışarıda dünyayı daha iyi bir hale getiren insanlar var. STK’lar için dışarıdaki bu kapasiteyi etkili kullanabilmek önemli.

- Önemli olan yalnızca fon bulmak değil, bunun sürdürülebilirliğini sağlamaktır.

- STK'lar ancak sürdürülebilir büyüme ile güvenli bir gelir elde edebilir.

- Sürekli bağış isteme durumu, bağışçının suistimal edilmesine sebep olur.

- STK'lar için sonucu belirleyen bağış isteme stratejisidir.

- Bağışçıya yaptığı bağışın ne kadar önemli bir ihtiyacı karşıladığını hissettirilmelidir.

- “Bağış toplama bağışçıya ‘verme’ mutluluğunu yaşatacak bir sanat dalıdır.”

- Bağış Toplamada 6 doğru adım söz konusudur: Doğru Kişi, Doğru Bağışçı, Doğru Bağış, Doğru Bir Strateji, Doğru Bir Zaman, Doğru Bir Yol.

- Bağışçılar arasında pek çok açıdan farklılıklar olduğu için standart bir yöntem belirlememek gerekir; mesaj, zoom toplantısı ve ziyaret gibi farklı unsurlar kullanılabilir.

- STK’larda bağış toplama ile ilgili özel bir birim olması gerekir. Aksi takdirde STK'ların sürdürülebilir finansa sahip olması zorlaşır.

- Bağışçıları tanımak önemlidir; bağışçıların hangi zamanlarda bağış yaptıkları tespit edilmeli, ilgili dönemlerde çalışma yapılmalı.

- Bağış kitlesine göre kampanyalar belirlenmeli. Örneğin; bir Hristiyan, Müslümanların olduğu bir ortamda hac kampanyasını İbrahimi olarak adlandırmalı.

- İstatistikler önemli. STK'lar mutlaka istatistikleri takip etmeli. Her şey data ile başlar. (CRM - Customer Relationship Management System)

- Doğru ve sürdürülebilir bağış toplama stratejisi için bağışçıları, yaptıkları bağış miktarına göre sınıflandırmalı ve onlara özel iletişim stratejileri oluşturulmalı.

- Her STK kendine özel bağış stratejisi oluşturmalı.

- Mevcut bağışçıların daha fazla bağış yapmasını sağlamak adına farklı motivasyonlar oluşturmalı.


Tayyab Yunus sunumunun sounda Instuitive Enstitüsü’nde “5i” olarak tanımladıkları bağış toplama adımlarından bahsederek sunumunu tamamladı:


- Identify (İhtiyacı Tanımlamak)

- Inform (Bilgilendirmek)

- Inspire (Teşvik Etmek)

- Invite (Davet Etmek)

- Involve (Dâhil Etmek)


"STK'larda Kaynak Geliştirme Stratejileri" sunumuna ulaşmak için tıklayınız.