
Gençlik Sivil Toplum Kuruluşları
Funda Akyol
Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi sonuçlarına göre 2019 yılı sonu itibarıyla Türkiye’nin toplam nüfusu 83.154.997 kişi iken 15-24 yaş grubundaki genç nüfus, 12.955.672’tir. Gençlik STK’ları açısından bir hedef kitle1[1] tanımı yapmak gerekirse toplumumuzun %15,6’sını kapsayacak bir evrene hitap ettiklerini söylemek mümkündür. Bu hedef kitlenin homojen olmadığını da ifade etmek gerekir. Öğrenci veya çalışan gençler olduğu gibi eğitim ve istihdamın dışında da bir gençlikten söz etmek mümkündür. Ayrıca özel ihtiyaç durumunda olan, dezavantajlı veya engelli gençlerin de spesifik çalışma alanı oluşturması kaçınılmazdır.
Sahanın sınırlarını çizmek için gençlik alanında çalışan STK’ları; dernekler, vakıflar, platformlar, gençlik grupları, üniversite kulüpleri ve gençlik konseyleri olarak sıralamak mümkündür. Gençlik STK’ları, gençlerin oluşturduğu kuruluşlar veya gençliğe yönelik çalışma yapan kuruluşlar olarak iki ayrı kategoride ele almak mümkündür. Gençlik dönemi, öğrencilik ve iş hayatına atılma, finansmana ulaşma gibi zorunluluklar ve zorluklarla geçtiği için karar organını gençlerin oluşturduğu veya gençlerin kurduğu STK’ların sayısının az olması olağandır. Bu kapsamda sahada gençlik çalışması yapan kuruluşların yöneticilerinin çoğunluğunun gençlerden oluşmadığını da görmekteyiz. Bu bilgiyi sayısal olarak test edecek verilere maalesef sahip bulunmamaktayız. Öncelikle ülkemizde derneklerle ilgili istatistiki bilgi paylaşan en önemli kurum olan Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü’nün verilerinde gençlik alanında çalışan derneklerle ilgili bir bilgi bulunmamaktadır. Aynı şekilde birçok genç için ilk sivil toplum deneyimi imkânı sunan üniversite gençlik kulüpleri veya gençlik grupları açısından da yorumlayabileceğimiz bir veri mevcut değildir.
Gençlerin STK’larla ilişkisi bağlamında en kapsayıcı araştırmayı 2018 yılında Türkiye Gençlik STK’ları Platformu (TGSP) yapmıştır. Bu araştırmaya göre 15-30 yaş grubundaki gençlerin %94,4’ü herhangi bir STK’ya üye olmadığını, %5,6’sı ise üye olduğunu belirtmiştir. Ayrıca yine bu araştırmada “bir STK’ya üyeyim” diyenlerin %2,5’inin STK olmayan kurumları kast ettiği görülmüştür.
Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü’nün 2015 verilerine göre derneklerin, nüfusun %13’ü oranında üyesi bulunmaktadır. Yine bu veriyi yorumlarken bir kişinin birden fazla derneğe üye olduğunda tek kişi olarak sayılıp sayılmadığını bilmediğimiz için net bir karşılaştırma yapamamakla birlikte genel anlamda gençlerin topluma oranla çok daha az sivil alanda yer aldığını söylemek mümkündür.
Gençlerin yerelde örgütlülüğünün önemli bir aracı olan Kent Konseyleri Gençlik Meclisleri, gençlerin şehir hayatına dair beklentilerini iletmeleri ve karar alma süreçlerine katılmalarına imkân sağlamaktadır. Ülkemizde ilçeler ve iller düzeyinde örgütlenmiş Gençlik Meclislerinin varlığını görmek mümkündür. Ancak bu yapıların politik gündemi, sivil toplum kültürünün önüne geçmektedir.
Ulusal ölçekte çalışan STK’lar, gençlikle ilgili politikaları etkileme, yasama sürecine dâhil olma gibi açılardan değerlendirildiğinde düşük bir profille karşımıza çıkmaktadır. Kadın STK’larının örgütlülük düzeyi, yasama süreçlerini etkilemede gösterdiği irade, gençlik STK’larında görülmemektedir. Gençlik alanında ülkemizde en yetkili kurum olma niteliği taşıyan T.C. Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın sporla ilgili katılım mekanizmaları mevcut olmakla birlikte gençlikle ilgili mevzuatta yer almasına rağmen bir Danışma Kurulu bulunmamaktadır. Gençlik STK’ları ile ilişkisi genellikle fon veren-fon alan şeklinde sınırlandırılabilir.
Gençlik STK’larının çalışmalarını uluslararası imkânlara erişebilirlik açısından değerlendirdiğimizde genellikle aynı STK veya grupların bu sahada etkili olduğunu söylemek mümkündür. Eğitim, gençlik ve spor alanlarındaki Avrupa Birliği programlarını yürüten Ulusal Ajans kanalıyla önemli hibe imkânlarına ulaşma fırsatının birçok gençlik STK’sı tarafından politik duruş, kurumsal yetersizlik veya bilgisizlik yüzünden değerlendirilemediği görülmektedir.
Diğer taraftan da ülkemiz önemli iki uluslararası gençlik çalışmasının doğrudan içinde yer almaktadır. İslam İşbirliği Teşkilatı’nın Gençlik Forumu ve Türk Konseyi Gençlik Platformu, ülkemiz gençlik STK’larına Türk ve İslam dünyası ölçeğinde uluslararası gündemin bir parçası olma hatta bu gündemi yönlendirme imkânına olanak tanımaktadır. Ancak bu alanda da daha planlı bir yaklaşım geliştirilmesi için bu yapıların kurumsal paydaşı durumunda olan kamu kurumlarıyla ortak bir perspektifte buluşulması gerekmektedir.
Avrupa ölçeğinde gençlik politikalarını yönlendirme ve bu gündemin bir parçası olmayı sağlayan Avrupa Gençlik Konseyi’ne ülkemizin de üye olmasını öngören gelişmelerden sonra 11. Kalkınma Planı’nda “Türkiye Ulusal Gençlik Konseyi’nin aktif hale getirilmesine yönelik çalışmalar tamamlanacaktır” ifadelerine yer verilmiştir. Bu süreç, gençlik STK’larının Batı dünyasına taşınması açısından son derece heyecan vericidir.
Son olarak gençlik alanında çalışan STK’ların ajandalarına yönelik genel bir değerlendirme yaptığımızda, kapsayıcılığın gelişmesi için yeni yöntem arayışları, farklı gençlik gruplarına ulaşma çabası, dijitalleşme, kurumsallaşma, gençleşme ve sınırlı ölçüde de olsa uluslararasılaşma gündemleri karşımıza çıkmaktadır.
[1] Birleşmiş Milletler’in tanımına göre genç, 15 ile 25 yaşları arasında, öğrenim gören, hayatını kazanmak için çalışmayan ve ayrı bir konutu bulunmayan kişidir. Bu yazıda ise genç tanımında istihdamda olmama veya ayrı yaşamama kriteri getirilmemiştir.