EĞİTİM ALANINDAKİ ENTELEKTÜEL BİRİKİM
Türkiye, eğitim alanında akademik kurumları, akademisyenleri ve akademik çalışmaları ile önemli bir birikime sahiptir. Türkiye’de 2021 yılında üretilen entelektüel bilgi ve birikimin değerlendirildiği bu bölümde; dergi, kitap yayıncılığı, tez, makale ve araştırma gibi akademik çalışmalar, bilimsel toplantılar ve eğitim politikaları alanında hazırlanan raporlar incelendi.
Yazılı Medya Gazete ve Dergiler
Kitaplar
TÜİK verilerine göre 2020 yılında yayınlanan kitap sayısı 68 bin 120 oldu. Yayınlanan materyal sayısı 2019 yılına göre %14,5 artarak 78 bin 500 oldu. Bu sayıyı 523 olan elektronik kitaplar takip etti. Dijital platformlarda 8 bin 917 web tabanlı elektronik kitap yayımlanarak 494 konuşan kitap ve 446 diğerleri olmak üzere 78 bin 500 materyal ISBN aldı. Çeşitli alanlarda yayınlanan bu materyallerin %28,2’si eğitimle ilgilidir. Verilerde %20’si kurgu edebiyatı, %19,2’si akademik yayınlar, %14,3’ünü yetişkin kültür, %13,3’ü çocuk ve gençlik, %5’i de inanç konulu olarak gösterilmiştir.
Eğitim alanında yayınlanan hakemli dergilere niceliksel olarak ULAKBİM, Dergipark,
Web of Science ve ERIC’te dizinlenen dergiler incelenmiştir. Dergipark’ta eğitim ve ilgili bilimsel disiplinler alanında 152, eğitim araştırmaları alanında 119, özel eğitim alanında 42, eğitim psikolojisi alanında 28 olmak üzere toplam 472 dergi ve 50.338 makale yayımlanmıştır. ULAKBİM’de 2020 yılı içinde eğitim ve eğitim araştırmaları dergisi 115, eğitim ve özel konulu dergi 49; 2021 yılında eğitim ve eğitim araştırmaları alanındaki dergi sayısı 104, eğitim ve özel alanındaki dergi sayısı 46 olarak belirlenmiştir. Web of Science resmî sitesinde 2020 yılında kayıtlı dergi sayısı 208, ERIC’in resmî sitesinde ise toplam dergi sayısı 1840 olarak sayılmıştır.
Bilimsel Toplantılar
Türkiye’de ulusal ve uluslararası düzeyde yurt içi ve yurt dışında her yıl yaklaşık
350’ye yakın eğitim ile ilgili bilimsel toplantı ve konferans düzenlendiği tahmin edilmektedir. 2021’de salgın sebebiyle bu toplantıların birçoğu ya iptal edildi ya da çevrim içi olarak düzenlendi. Çevrim içi olarak düzenlenen toplantıların sayısı toplam 29’dur. Bunların bazıları şu şekildedir: 15. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi bu yıl temasını Covid-19 Sonrası Toplumsal Değişim ve Gelişim İçin Eğitim Liderliği tema olarak belirlemiştir. Yapılacak olan kongre 2021 yılında çevrim içi olarak yapılmıştır. 31. Ulusal Özel Eğitim Kongresi-UÖEK 2021 kongresi ise çevrim içi olarak belirlenerek Özel Eğitimde Disiplinler Arası Çalışmalar olarak belirlenmiştir. Uluslararası Covid-19 Sürecinde Eğitimde Yeni Normlar Kongresi 2, ikincisi olarak çevrim içi düzenlenen Covid-19 Sürecinde Eğitime Bakış ana teması belirlenmiştir. MEB tarafından 2021 yılında Eğitimde Ölçme Değerlendirme Uygulamaları Ulusal
Kongresi adlı bir toplantı düzenlenmiştir. Kongrede ölçme ve değerlendirme alanında
araştırmalar yapan akademisyenler, öğretmenler, uzmanlar ve ölçme-değerlendirme
uzmanları tarafından çalışmalarının paylaşılması esas alınmıştır. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumu’nda sosyal, beşerî ve idari bilimler, eğitim bilimleri, eğitim filolojisi, güzel sanatlar, sağlık ve spor bilimleri, hukuk,
ilahiyat ve diğer sosyal bilim alanları bildirileri kabul edildi.
Raporlar
2021 yılında sendika, politika merkezleri, STK’lar, ulusal ya da uluslararası kurum ve
kuruluşlar tarafından hazırlanan raporlar incelendiğinde bu raporların bir kısmı idarî
ya da uluslararası kurumların yayınladığı verilerin analizi şeklinde bir kısmı ise alan
araştırması şeklinde yapılmıştır.
İLKE Vakfı çatısı altında faaliyet gösteren Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi (EPAM), ilkini 2020 yılında yayınladığı ve bir yıl boyunca Türkiye’de eğitim alanında yaşanan gelişmeleri analiz ettiği Eğitim İzleme
Raporu’nun ikincisini Eğitim İzleme Raporu 2020 başlığı ile yayımladı. EPAM’ın 2020 yılında eğitimin durumunu ve gidişatını değerlendirdiği bu raporda; COVID-19 salgını şartlarında hızlanan eğitimde dijitalleşme çabaları, eğitimin niteliğinin gelişmesine yönelik yıl boyu gerçekleşen çalışmalar, 2020 yılı bazında eğitime ilişkin politika metinleri, 2020 yılında unutulan ya da gündeme gelmeyen konular ele alındı ve
sonraki süreç için beklentiler ve öngörüler dile getirildi.
Eğitim Bir-Sen’in hazırladığı beşinci rapor olan Eğitime Bakış 2021: İzleme ve Değerlendirme Raporu adlı çalışmada eğitimde erişim, katılım ve ilerleme için fırsat eşitliği ele alınmaktadır. Konunun muhtevası açısından bu problemler aynı zamanda
20. Millî Eğitim Şûrası’nda Eğitimde Fırsat Eşitliği teması altında temel eğitimde fırsat
eşitliği, meslek. eğitimin iyileştirilmesi ve öğretmenlerin mesleki gelişimi başlıkları
altında tartışılmış ve çözüm önerileri tavsiye kararına dönüşmüştür. Eğitime Bakış
2021: İzleme ve Değerlendirme Raporu beş ana bölümden oluşmaktadır ve konuları sırası ile eğitime erişim ve katılım, eğitimin çıktıları, öğretmenler ve okul müdürleri,
eğitim ve öğretim ortamları, finansmandır. Konular ve göstergeler ele alınırken ulusal
ve uluslararası veri, tablo ve şekiller kullanılmıştır. Aynı zamanda rapor yeni normalleşme sürecini de içerdiğinden COVID-19 önlemlerini de içine almıştır.
2020 2021 yılı arasında eğitim ve öğretimi kapsayan 2013 yılından beri yayınlanan başka bir rapor; Eğitim Reformu Girişimi’nin hazırladığı Eğitim İzleme Raporu’dur. Raporda eğitim ortamları, uzaktan eğitimde ev ortamları ve dijital mecraların eğitime etkisi incelenmiştir. Salgın koşullarında yaşanan mekân değişiklikleri ve dönüşümlerinin eğitim ortamlarına yansıması esas alınmıştır. COVID-19 dışında başka bir konu ise iklim değişikliği konusu olmuştur. Bu konu yine eğitim ortamları çerçevesinde ele alınmıştır. Eğitim politikalarında afet ve iklim
değişikliği gibi konuların yeterince yer alamaması ve yasal düzenlemelerin olmaması
yönünde ihtiyaç analizi oluşturulmuştur. MEB, 2021 yılında eğitim ve öğretim merkezli
olarak dört rapor yayınlamıştır. Bu raporların konuları şu şekildedir: ortaöğretim
kurumlarına dair merkezi sınav, LGS merkezi sınav ile yerleşen öğrencilerin performansı, LGS kapsamında ilk yerleşme sonuçları ve OECD sosyal duygular ve beceriler araştırması Türkiye ön raporu. Öncü Okul Y.neticileri Derneği’nin önemli çalışmalarından olan Türkiye Okul Y.neticileri Raporu, 2019 ve 2020 yıllarında yayınlanmıştır. Raporların içeriği genel olarak geçen son bir yıl içerisinde okullardaki
yöneticilerin mesleğinin güçlendirilmesi, sosyal, meslek., politik, yasal, bürokratik ve ekonomik g.rünümün, bilimsel veriler ile analiz edilerek değerlendirilmesinden
oluşmaktadır.
Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları
Vakfının (SETA) 2021 yılında yayınladığı
eğitim ve sosyal politikalar notu, COVID-19 Döneminde Türkiye’nin Uzaktan Eğitim Deneyimi adlı rapor olmuştur. Raporun amacı; eğitimin en önemli birleşenlerden biri olan idarecilerin, öğretmenlerin, öğrencilerin ve veli görüşmelerinden hareketle Türkiye’de yapılan uzaktan eğitiminin süreç içerisinde nasıl deneyimlendiği ve temel sorunlarının ne olduğu yönünde olmuştur.
TEDMEM, nisan ayında “2020 Eğitim Değerlendirme Raporu” başlıklı bir rapor yayımlamıştır. Raporla ilgili olarak TEDMEM resmî sitesinde şu açıklamaya yer verilmiştir: “2020 Eğitim Değerlendirme Raporu; Yönetişim ve Finansman, öğretmenlik ve Meslekî Süreç, Temel Eğitim ve Ortaöğretim, Meslekî ve Teknik Eğitim, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri, Ölçme Değerlendirme ve Kademeler Arası Geçiş olmak üzere 6 ana başlık altında eğitim sisteminin genel bir profilini ortaya koymayı hedeflemektedir. Her bir bölümde öncelikli olarak 2020 yılında eğitim sistemimizde gerçekleşen olaylar farklı kaynaklardan derlenen veriler yardımıyla ele alınmış; ardından eğitim politikalarına ilişkin değerlendirme ve önerilere yer verilmiştir.”
Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı, eylül ayında uzaktan eğitim pilot programının değerlendirme raporunu; mayıs ayında ise COVID-19 döneminde TEGV çocuklarının uzaktan eğitim durumlarının değerlendirme raporunu yayımladı. Bu rapor, Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı’nın Şubat 2021-Haziran 2021 dönemi eğitim ve gönüllü faaliyetlerini, ölçme-değerlendirme çalışmalarını ve özel projelerle ilgili gelişmelerini aktarmak amacıyla hazırlanmıştır. Ekonomik Kalkınma ve İş birliği örgütü (OECD), 2021 yılı eylül ayında her sene yayımlanan “Bir Bakışta Eğitim 2021” raporunu yayımladı. Raporda Türkiye’de eğitim ve öğretim kurumları, ortam koşul ve şartlar hakkında bilgi verildi. Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür örgütüne ait “Küresel Eğitim İzleme Raporu 2021” yayımlandı. Geniş bir içeriğe sahip olan raporun istatistiklerinde Türkiye de dahil olmak üzere bir.ok ülkeye yönelik bilgi aktarılmaktadır. 2021 yılında yayımlanan bir diğer uluslararası rapor ise “TIMSS 2020 Raporu” olmuştur.
Tezler
YÖK Ulusal Tez Merkezi üzerinden yapılan taramada eğitim ve öğretim konulu filtreleme ile eğitim ve öğretim alanında 2021 yılında yayımlanmış 671 doktora, 3009 yüksek lisans ve 2 adet sanatta yeterlilik tezine ulaşılmıştır. Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme alanında 2021’de hazırlanan tezler bilim dallarına göre ayrıca taranmıştır. Taramaya, tasnif zorlukları sebebiyle din eğitimi ve meslekî eğitim gibi bazı alanlar dahil edilmemiştir. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanının imkanları çerçevesinde yapılan taramada 2021 yılı boyunca Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme alanında toplam 1363 yüksek lisans tezi ve 352 doktora tezi hazırlandığı görülmüştür. En fazla yüksek lisans ve doktora tezi hazırlanan ilk üç alan Matematik ve Fen Bilimleri, Türkçe ve Sosyal Bilimler ve Eğitim Yönetimi alanları olmuştur.
2021’de Türkiye’de yüksek lisans düzeyinde hazırlanan toplam 30.209 ve doktora, tıpta uzmanlık ve sanatta yeterlilik alanlarında hazırlanan toplam 10.973 tez ile oranları alındığında eğitim-öğretim alanındaki tezlerin toplam tez sayısına oranı yüksek lisans düzeyinde yaklaşık %10, doktora düzeyinde yaklaşık %5 ’tir.
Türkiye, eğitim alanında akademik kurumları, akademisyenleri ve akademik çalışmaları ile önemli bir birikime sahiptir. Türkiye’de 2021 yılında üretilen entelektüel bilgi ve birikimin değerlendirildiği bu bölümde; dergi, kitap yayıncılığı, tez, makale ve araştırma gibi akademik çalışmalar, bilimsel toplantılar ve eğitim politikaları alanında hazırlanan raporlar incelendi.
Yazılı Medya Gazete ve Dergiler
Kitaplar
TÜİK verilerine göre 2020 yılında yayınlanan kitap sayısı 68 bin 120 oldu. Yayınlanan materyal sayısı 2019 yılına göre %14,5 artarak 78 bin 500 oldu. Bu sayıyı 523 olan elektronik kitaplar takip etti. Dijital platformlarda 8 bin 917 web tabanlı elektronik kitap yayımlanarak 494 konuşan kitap ve 446 diğerleri olmak üzere 78 bin 500 materyal ISBN aldı. Çeşitli alanlarda yayınlanan bu materyallerin %28,2’si eğitimle ilgilidir. Verilerde %20’si kurgu edebiyatı, %19,2’si akademik yayınlar, %14,3’ünü yetişkin kültür, %13,3’ü çocuk ve gençlik, %5’i de inanç konulu olarak gösterilmiştir.
Eğitim alanında yayınlanan hakemli dergilere niceliksel olarak ULAKBİM, Dergipark,
Web of Science ve ERIC’te dizinlenen dergiler incelenmiştir. Dergipark’ta eğitim ve ilgili bilimsel disiplinler alanında 152, eğitim araştırmaları alanında 119, özel eğitim alanında 42, eğitim psikolojisi alanında 28 olmak üzere toplam 472 dergi ve 50.338 makale yayımlanmıştır. ULAKBİM’de 2020 yılı içinde eğitim ve eğitim araştırmaları dergisi 115, eğitim ve özel konulu dergi 49; 2021 yılında eğitim ve eğitim araştırmaları alanındaki dergi sayısı 104, eğitim ve özel alanındaki dergi sayısı 46 olarak belirlenmiştir. Web of Science resmî sitesinde 2020 yılında kayıtlı dergi sayısı 208, ERIC’in resmî sitesinde ise toplam dergi sayısı 1840 olarak sayılmıştır.
Bilimsel Toplantılar
Türkiye’de ulusal ve uluslararası düzeyde yurt içi ve yurt dışında her yıl yaklaşık
350’ye yakın eğitim ile ilgili bilimsel toplantı ve konferans düzenlendiği tahmin edilmektedir. 2021’de salgın sebebiyle bu toplantıların birçoğu ya iptal edildi ya da çevrim içi olarak düzenlendi. Çevrim içi olarak düzenlenen toplantıların sayısı toplam 29’dur. Bunların bazıları şu şekildedir: 15. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi bu yıl temasını Covid-19 Sonrası Toplumsal Değişim ve Gelişim İçin Eğitim Liderliği tema olarak belirlemiştir. Yapılacak olan kongre 2021 yılında çevrim içi olarak yapılmıştır. 31. Ulusal Özel Eğitim Kongresi-UÖEK 2021 kongresi ise çevrim içi olarak belirlenerek Özel Eğitimde Disiplinler Arası Çalışmalar olarak belirlenmiştir. Uluslararası Covid-19 Sürecinde Eğitimde Yeni Normlar Kongresi 2, ikincisi olarak çevrim içi düzenlenen Covid-19 Sürecinde Eğitime Bakış ana teması belirlenmiştir. MEB tarafından 2021 yılında Eğitimde Ölçme Değerlendirme Uygulamaları Ulusal
Kongresi adlı bir toplantı düzenlenmiştir. Kongrede ölçme ve değerlendirme alanında
araştırmalar yapan akademisyenler, öğretmenler, uzmanlar ve ölçme-değerlendirme
uzmanları tarafından çalışmalarının paylaşılması esas alınmıştır. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumu’nda sosyal, beşerî ve idari bilimler, eğitim bilimleri, eğitim filolojisi, güzel sanatlar, sağlık ve spor bilimleri, hukuk,
ilahiyat ve diğer sosyal bilim alanları bildirileri kabul edildi.
Raporlar
2021 yılında sendika, politika merkezleri, STK’lar, ulusal ya da uluslararası kurum ve
kuruluşlar tarafından hazırlanan raporlar incelendiğinde bu raporların bir kısmı idarî
ya da uluslararası kurumların yayınladığı verilerin analizi şeklinde bir kısmı ise alan
araştırması şeklinde yapılmıştır.
İLKE Vakfı çatısı altında faaliyet gösteren Eğitim Politikaları Araştırma Merkezi (EPAM), ilkini 2020 yılında yayınladığı ve bir yıl boyunca Türkiye’de eğitim alanında yaşanan gelişmeleri analiz ettiği Eğitim İzleme
Raporu’nun ikincisini Eğitim İzleme Raporu 2020 başlığı ile yayımladı. EPAM’ın 2020 yılında eğitimin durumunu ve gidişatını değerlendirdiği bu raporda; COVID-19 salgını şartlarında hızlanan eğitimde dijitalleşme çabaları, eğitimin niteliğinin gelişmesine yönelik yıl boyu gerçekleşen çalışmalar, 2020 yılı bazında eğitime ilişkin politika metinleri, 2020 yılında unutulan ya da gündeme gelmeyen konular ele alındı ve
sonraki süreç için beklentiler ve öngörüler dile getirildi.
Eğitim Bir-Sen’in hazırladığı beşinci rapor olan Eğitime Bakış 2021: İzleme ve Değerlendirme Raporu adlı çalışmada eğitimde erişim, katılım ve ilerleme için fırsat eşitliği ele alınmaktadır. Konunun muhtevası açısından bu problemler aynı zamanda
20. Millî Eğitim Şûrası’nda Eğitimde Fırsat Eşitliği teması altında temel eğitimde fırsat
eşitliği, meslek. eğitimin iyileştirilmesi ve öğretmenlerin mesleki gelişimi başlıkları
altında tartışılmış ve çözüm önerileri tavsiye kararına dönüşmüştür. Eğitime Bakış
2021: İzleme ve Değerlendirme Raporu beş ana bölümden oluşmaktadır ve konuları sırası ile eğitime erişim ve katılım, eğitimin çıktıları, öğretmenler ve okul müdürleri,
eğitim ve öğretim ortamları, finansmandır. Konular ve göstergeler ele alınırken ulusal
ve uluslararası veri, tablo ve şekiller kullanılmıştır. Aynı zamanda rapor yeni normalleşme sürecini de içerdiğinden COVID-19 önlemlerini de içine almıştır.
2020 2021 yılı arasında eğitim ve öğretimi kapsayan 2013 yılından beri yayınlanan başka bir rapor; Eğitim Reformu Girişimi’nin hazırladığı Eğitim İzleme Raporu’dur. Raporda eğitim ortamları, uzaktan eğitimde ev ortamları ve dijital mecraların eğitime etkisi incelenmiştir. Salgın koşullarında yaşanan mekân değişiklikleri ve dönüşümlerinin eğitim ortamlarına yansıması esas alınmıştır. COVID-19 dışında başka bir konu ise iklim değişikliği konusu olmuştur. Bu konu yine eğitim ortamları çerçevesinde ele alınmıştır. Eğitim politikalarında afet ve iklim
değişikliği gibi konuların yeterince yer alamaması ve yasal düzenlemelerin olmaması
yönünde ihtiyaç analizi oluşturulmuştur. MEB, 2021 yılında eğitim ve öğretim merkezli
olarak dört rapor yayınlamıştır. Bu raporların konuları şu şekildedir: ortaöğretim
kurumlarına dair merkezi sınav, LGS merkezi sınav ile yerleşen öğrencilerin performansı, LGS kapsamında ilk yerleşme sonuçları ve OECD sosyal duygular ve beceriler araştırması Türkiye ön raporu. Öncü Okul Y.neticileri Derneği’nin önemli çalışmalarından olan Türkiye Okul Y.neticileri Raporu, 2019 ve 2020 yıllarında yayınlanmıştır. Raporların içeriği genel olarak geçen son bir yıl içerisinde okullardaki
yöneticilerin mesleğinin güçlendirilmesi, sosyal, meslek., politik, yasal, bürokratik ve ekonomik g.rünümün, bilimsel veriler ile analiz edilerek değerlendirilmesinden
oluşmaktadır.
Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları
Vakfının (SETA) 2021 yılında yayınladığı
eğitim ve sosyal politikalar notu, COVID-19 Döneminde Türkiye’nin Uzaktan Eğitim Deneyimi adlı rapor olmuştur. Raporun amacı; eğitimin en önemli birleşenlerden biri olan idarecilerin, öğretmenlerin, öğrencilerin ve veli görüşmelerinden hareketle Türkiye’de yapılan uzaktan eğitiminin süreç içerisinde nasıl deneyimlendiği ve temel sorunlarının ne olduğu yönünde olmuştur.
TEDMEM, nisan ayında “2020 Eğitim Değerlendirme Raporu” başlıklı bir rapor yayımlamıştır. Raporla ilgili olarak TEDMEM resmî sitesinde şu açıklamaya yer verilmiştir: “2020 Eğitim Değerlendirme Raporu; Yönetişim ve Finansman, öğretmenlik ve Meslekî Süreç, Temel Eğitim ve Ortaöğretim, Meslekî ve Teknik Eğitim, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri, Ölçme Değerlendirme ve Kademeler Arası Geçiş olmak üzere 6 ana başlık altında eğitim sisteminin genel bir profilini ortaya koymayı hedeflemektedir. Her bir bölümde öncelikli olarak 2020 yılında eğitim sistemimizde gerçekleşen olaylar farklı kaynaklardan derlenen veriler yardımıyla ele alınmış; ardından eğitim politikalarına ilişkin değerlendirme ve önerilere yer verilmiştir.”
Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı, eylül ayında uzaktan eğitim pilot programının değerlendirme raporunu; mayıs ayında ise COVID-19 döneminde TEGV çocuklarının uzaktan eğitim durumlarının değerlendirme raporunu yayımladı. Bu rapor, Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı’nın Şubat 2021-Haziran 2021 dönemi eğitim ve gönüllü faaliyetlerini, ölçme-değerlendirme çalışmalarını ve özel projelerle ilgili gelişmelerini aktarmak amacıyla hazırlanmıştır. Ekonomik Kalkınma ve İş birliği örgütü (OECD), 2021 yılı eylül ayında her sene yayımlanan “Bir Bakışta Eğitim 2021” raporunu yayımladı. Raporda Türkiye’de eğitim ve öğretim kurumları, ortam koşul ve şartlar hakkında bilgi verildi. Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür örgütüne ait “Küresel Eğitim İzleme Raporu 2021” yayımlandı. Geniş bir içeriğe sahip olan raporun istatistiklerinde Türkiye de dahil olmak üzere bir.ok ülkeye yönelik bilgi aktarılmaktadır. 2021 yılında yayımlanan bir diğer uluslararası rapor ise “TIMSS 2020 Raporu” olmuştur.
Tezler
YÖK Ulusal Tez Merkezi üzerinden yapılan taramada eğitim ve öğretim konulu filtreleme ile eğitim ve öğretim alanında 2021 yılında yayımlanmış 671 doktora, 3009 yüksek lisans ve 2 adet sanatta yeterlilik tezine ulaşılmıştır. Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme alanında 2021’de hazırlanan tezler bilim dallarına göre ayrıca taranmıştır. Taramaya, tasnif zorlukları sebebiyle din eğitimi ve meslekî eğitim gibi bazı alanlar dahil edilmemiştir. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanının imkanları çerçevesinde yapılan taramada 2021 yılı boyunca Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme alanında toplam 1363 yüksek lisans tezi ve 352 doktora tezi hazırlandığı görülmüştür. En fazla yüksek lisans ve doktora tezi hazırlanan ilk üç alan Matematik ve Fen Bilimleri, Türkçe ve Sosyal Bilimler ve Eğitim Yönetimi alanları olmuştur.
2021’de Türkiye’de yüksek lisans düzeyinde hazırlanan toplam 30.209 ve doktora, tıpta uzmanlık ve sanatta yeterlilik alanlarında hazırlanan toplam 10.973 tez ile oranları alındığında eğitim-öğretim alanındaki tezlerin toplam tez sayısına oranı yüksek lisans düzeyinde yaklaşık %10, doktora düzeyinde yaklaşık %5 ’tir.