EĞİTİM ALANINDAKİ ENTELEKTÜEL BİRİKİM
Türkiye; nüfusuyla, üniversiteleriyle, kamuyla, özel sektörle ve STK’larıyla güçlü bir kapasiteye sahiptir. Bu kapasitenin eğitim alanının bilimsel ve entelektüel gelişimine ne düzeyde katkı sağladığı izlenmesi gereken konulardan biridir. Her yıl olduğu gibi bu yılda eğitim alanındaki bilimsel ve entelektüel birikimin geliştirilmesine yönelik çalışmalar devam etti. Telif ve tercüme eserler yayımlandı ve tezler yazıldı. Bunların yanı sıra 2020 yılında yapılması planlanan bilimsel toplantılar salgın önlemlerinden etkilenen bir diğer faaliyet oldu. Mart ayına kadar toplantılar yüz yüze gerçekleştirilirken salgının etkisini göstermesi ile planlanan etkinliklerin birçoğunun iptal edildiği, bir kısmının çevrimiçi gerçekleştirildiği izlendi. Birçok kurumun eğitim alanıyla ilgili rapor yayımladığı; eğitim izleme raporlarının yanı sıra COVID-19 konulu raporların da listede yer aldığı görüldü. Dört başlık altında incelenen eğitim alanındaki entelektüel birikime yönelik çalışmalara aşağıda ayrıntılı olarak yer verildi.
· Kitaplar ve Dergiler
· Bilimsel Toplantılar
· Raporlar
· Tezler
Kitaplar ve Dergiler
TUİK verilerine göre 2019 yılı boyunca Türkiye’de 61.512 kitap yayımlandı. Yayımlanan kitaplar TÜİK tarafından konularına göre altı kategoriye ayrılmaktadır. Bu kategoriler; eğitim, yetişkin kurgu edebiyat, akademik, yetişkin kültür, çocuk ve ilk gençlik ve inançtır. Yayınlar belirtilen kategorilere göre ayrıldığında, materyallerin en çok %28,3 oranı ile eğitim kategorisinde yayımlandığı görülmektedir. Eğitim kategorisindeki kitap türlerinin içerisinde yardımcı ders kitaplarının ve eğitim bilimi hakkında kitapların girdiği düşünülmektedir. Üçüncü sırada ise %16,7 oranı ile akademik kitaplar gelmektedir.
TÜİK’in 2019 Yazılı Medya İstatistikleri’ne göre 3148 dergi yayımlanmıştır. Bu dergilerin içerik türüne göre dağılım grafiğinde %9,5’ini eğitim/sınav kategorisindeki dergiler oluşturmuştur.
Eğitim alanındaki hakemli dergilerin niceliksel büyüklüğünü görebilmek adına ULAKBİM, DergiPark, Web of Science ve ERIC veri tabanlarında “eğitim” anahtar kelimeleriyle tarama yapılmıştır. Güncel verilere göre Dergipark üzerinde konularına göre dağılımda eğitim ve bilimsel disiplinler konulu 232, eğitim/eğitim araştırmaları konulu 159, eğitim-özel konulu 55 ve eğitim psikolojisi konulu 34 dergi olduğu bilgisine ulaşılmıştır. En fazla sonuç 457 dergi ile DergiPark veritabanından elde edilmiştir. ULAKBİM veritabanında bu sayı 166, WOS veritabanında 8 ve ERIC veritabanında 13 dergi olarak görülmektedir. DergiPark toplamda 2333 dergi barındırmaktadır. “Eğitim” anahtar kelimesiyle DergiPark veritabanında sonuç veren dergiler bu veri tabanı içerisinde tüm dergilerin yaklaşık %20’lik bir kısmını oluşturmaktadır.
Bilimsel Toplantılar
Türkiye merkezli ulusal ve uluslararası düzeyde yurt içinde ve yurt dışında her yıl 300’e yakın eğitim konulu bilimsel toplantı düzenlendiği tahmin edilmektedir. 2020 yılının ilk aylarında bilimsel toplantılar yüz yüze gerçekleştirilirken Mart ayında ülkemizde de etkisini gösteren salgın nedeniyle bilimsel toplantıların birçoğu iptal edildi. Bazıları da çevrimiçi ortamlara taşındı.
19. Geleneksel Eğitim Sempozyumunda “eğitim gündemindeki yeni akımlar”, EURIE Avrasya Yükseköğretim Zirvesinde ise “yükseköğretimde uluslararasılaşma” konusu tema olarak seçilmiştir. Eğitim bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin düzenlediği MEF Üniversitesi Uluslararası Eğitim Bilimleri Öğrenci Konferansı, salgın nedeniyle Mart ayından gerçekleştirilememiş ve Mayıs ayında çevrimiçi ortamda gerçekleştirilmiştir. COVID-19 Sürecinde Eğitimde Yeni Normlar Uluslararası E-Kongresi, salgın döneminde eğitimin dönüşümünü konu almıştır. ERG tarafından 2004 yılından bu yana gerçekleştirilen İÖK, bu yıl çevrimiçi ortam da gerçekleştirildi. 11. International ELT Research Conference 2020’de dil öğretiminde kullanılan yeni teknolojilere odaklandı. Yüz yüze gerçekleştirilen 13. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresinin ana teması Global Krizler Çağında Eğitim Araştırmaları: göç, çeşitlilik ve bütünleşme olarak belirlendi. MEB tarafından gerçekleştirilen Yeni Normal Sürecinde Erken Çocukluk Eğitimi Çalıştayında yeni dönemde erken çocukluk eğitiminin nasıl daha etkin yapılabileceği tartışıldı. 7. International Eurasian Educational Research Congress’in teması ise Eğitimin Geleceği ve 21. Yüzyıl Becerileri, Uluslararası Pegem Eğitim Kongresinin teması ise Toplumsal Vicdanın Geliştirilmesinde Eğitimin Rolü olarak belirlendi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumunda sosyal beşeri ve idari bilimler, eğitim bilimleri, filolojisi, güzel sanatlar, sağlık ve spor bilimleri, hukuk, ilahiyat ve diğer sosyal bilim alanları bildirileri kabul edildi. 2nd ILTERG Conference farklı alanlarda çalışan tüm İngilizce öğreticilerini bir araya getirdi. Eğitim alanının seçkin kişilerini bir araya getiren 4. Yarının Eğitim Zirvesi bu yıl PISA direktörünü de ağırladı.
Raporlar
2020 yılında Türkiye’de eğitim konusunu çeşitli boyutlarıyla ele alan 24’ü ulusal 3’ü uluslararası olmak üzere 27 eğitim raporu yazıldı. Sendikalar, politika merkezleri, STK’lar, ulusal ya da uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafında hazırlanan raporların bir kısmı hazırdaki verilerin analizine odaklanırken bir kısmı da yeni veriler ya da saha izlemeye dayalı metinler oldu.
Eğitim Bir-Sen, 2020 yılında beş adet eğitim raporu yayımladı. Eğitim Bir-Sen’in Mart ayında yayınladığı araştırma raporu kadın öğretmenlerin çalışma hayatını ele aldı. İki adet izleme ve değerlendirme raporu K-12 ve yükseköğretime yönelikti. İki değerlendirme raporunda da genel olarak eğitime erişim, katılım, eğitim ortamları, eğitimciler ve finansman gibi konular istatistiklerle desteklenerek ele incelendi. Ağustos ayında yayımlanan “COVID-19 Salgınının Gölgesinde Eğitim: Riskler ve Öneriler” adlı raporda dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin durumu öncelikle ele alınarak salgında okulların kapatılmasının etkileri ve açılma ihtimali değerlendirilerek öneriler sunuldu. Eylül ayında yayımlanan “Pandemi Sürecinde Okulları Güvenle Açmak: Öğretmen ve Veli Araştırması” adlı araştırma raporu ile Türkiye’de kamu kurumlarında temel eğitim ve ortaöğretimde görevli öğretmenler ve bu kurumlarda okuyan öğrencilerin velilerine online anket uygulanarak bu süreçte gerçekleştirilen uzaktan eğitimin ne kadar verimli olduğu incelendi.
Eğitim Reformu Girişimi’nin 2020 yılında beş adet izleme raporu yayımladı. Eğitim İzleme Raporu adı altında yayımlanan raporlarda eğitimin içeriği, öğretmenler, eğitim ortamları, öğrenciler ve eğitime erişim ve eğitim yönetişimi ve finansmanı konularına ayrı ayrı odaklandı.
MEB 2020 yılında “Öğretim Programlarını Değerlendirme Raporu”nu yayımladı. Öğretim Programlarını Değerlendirme Raporu’nda tüm sınıf düzeylerinde uygulamaya konulan otuz bir dersin öğretim programı öğretmen görüşlerine başvurularak değerlendirildi ve öneriler sunuldu. 2021 yılının ilk gününde ise Eğitimde Bu Yıl 2020 adlı almanak yayımlandı.
Öncü Okul Yöneticileri Derneği’nin Temmuz ayında “Türkiye Okul Yöneticileri Raporu 2020”yi yayımladı. Raporda okul yöneticiliği alanı ile ilgili 2019 yılı istatistiklerine ve Türkiye genelinde okul yöneticilerinin durumunu betimlemek amacı ile yapılan Okul Yöneticileri Araştırması’nın bulguları sunularak uzmanların analiz, değerlendirme ve görüşlerine yer verildi.
Saadet Partisi, Kasım ayında “Türkiye’de Öğretmenlik” adlı raporu yayımladı. Raporda öğretmenlerin mali haklar ve çalışma koşulları gibi birçok sorun sıralandı ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerinde bulunuldu.
Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfının (SETA) 2020 yılı Kasım ayında yayımlanan “İş Gücü Piyasası Mesleki Eğitim Uyumunda: Bölgesel Markalaşma Modeli” ve Ocak ayında yayımlanan “Üç Bileşenli Eğitim-İstihdam Dengesi Modeli: Kastamonu Örneği” adlı iki raporu bulunmaktadır. 2021 Ocak ayında SETA’nın yayımlanan bir diğer raporu da 2020’de Türkiye’dir. Raporda eğitimin de içinde bulunduğu sekiz alan ele alınmaktadır. Millî Eğitim ve Yükseköğretim olmak üzere iki bölümde incelenerek eğitime erişim ve salgın sürecinde gerçekleşen uygulama ve kararlar ele alındı.
TEDMEM’in Şubat ayında “2019 Eğitim Değerlendirme Raporu” yayımlandı. Raporda eğitime erişim, öğretmen istihdamı, uluslararası sınavlar ve eğitim alanlarında yapılan düzenlemeler gibi çeşitli konular ele alındı. Ağustos ayında “COVID-19 Sürecinde Eğitim” adlı rapor yayımlandı. Raporun içeriğinde çeşitli ülkelerde eğitim kademelerine göre öğrenmenin sürdürülmesine yönelik alınan tedbirlerin yanı sıra Türkiye genelinde eğitimin her kademesinde COVID-19 sürecinde yaşanan gelişmeler, sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri sunuldu.
Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı, Eylül ayında uzaktan eğitim pilot programının değerlendirme raporunu; Mayıs ayında ise COVID-19 döneminde TEGV çocuklarının uzaktan eğitim durumlarının değerlendirme raporunu yayımladı.
Yükseköğretim Kurulunun 2020 yılında yayımladığı iki raporu bulunmaktadır. Temmuz ayında 2019’un “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Genel Raporu” yayımlanmıştır. Aralık ayında ise yükseköğretimde 2020 yılında yapılan çalışmalar paylaşıldı.
2020 yılında yayımlanmış üç adet uluslararası eğitim raporu bulunmaktadır. Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü, 2020 yılı Eylül ayında her sene yayımlanan “Bir Bakışta Eğitim 2020” raporunu yayımladı. Raporda Türkiye özelinde yazılan bölümde mesleki eğitime katılım ve sonuçları, yükseköğretime artan talep, eğitim yatırımları ve öğretmenlerin çalışma koşulları konularına yer verildi. Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütüne ait “Küresel Eğitim İzleme Raporu 2020” yayımlandı. Geniş bir içeriğe sahip olan raporun istatistiklerinde Türkiye de dâhil olmak üzere birçok ülkeye yönelik bilgi aktarılmaktadır. 2020 yılında yayımlanan bir diğer uluslararası rapor ise Türkiye’nin şimdiye kadar en yüksek performansını gösterdiği “TIMSS 2019 raporu”dur.
Tezler
YÖK Ulusal Tez Merkezi veritabanı üzerinden eğitim ve öğretim konulu filtreleme ile 2020 yılında yayımlanmış 612 doktora, 2464 yüksek lisans ve 1 adet sanatta yeterlilik tezine ulaşılmıştır. Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme alanında 2020’de hazırlanan tezler bilim dallarına göre ayrıca taranmıştır. Taramaya tasnif zorlukları sebebiyle din eğitimi ve mesleki eğitim gibi bazı alanlar dahil edilmemiştir.
YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanının imkanları çerçevesinde yapılan taramada 2020 yılı boyunca Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme alanında toplam 1255 yüksek lisans tezi ve 292 doktora tezi hazırlandığı görülmüştür. En fazla yüksek lisans ve doktora tezi hazırlanan ilk üç alan eğitim yönetimi, matematik ve fen eğitimi ve psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanları olmuştur.
2020’de Türkiye’de yüksek lisans düzeyinde hazırlanan toplam 25090 ve doktora, tıpta uzmanlık ve sanatta yeterlilik alanlarında hazırlanan toplam 11166 tez ile orantılandığında eğitim-öğretim alanındaki tezlerin toplam tez sayısına oranı yüksek lisans düzeyinde yaklaşık % 10, doktora düzeyinde yaklaşık % 5’tir.
Genel Değerlendirme
Türkiye’de eğitime yönelik entelektüel ve politik ilgi artarak devam ediyor. 2020’de eğitim alanında basılan kitap, yeni çıkan dergi sayısı, hazırlanan tez ve yayımlanan raporların sayısının arttığı görülmektedir. Bununla beraber bilimsel toplantı sayısında salgın sebebiyle önemli bir azalma gerçekleşti.
Toplumun eğitime ilgisinin bir yansıması olan eğitim alanında faaliyet gösteren derneklerin, vakıfların, sendikaların, girişimlerin ve platformların da sayısının arttığı görülmektedir. Diğer taraftan fakülte ve bölüm sayılarında son yıllarda bir durağanlaşma olduğu söylenebilir.
MEB’in öğretmenlerin bilimsel çalışmalarına ek puan hakkı veren mevzuat düzenlemesinin ardından öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin bilimsel çalışmalara yönelik ilgisinin artacağı öngörülmektedir. Ancak bu konuda da kurumsal bir veriye ya da bir analize ulaşılamadı. Diğer taraftan Danıştayın MEB’in 19 Haziran 2020’de yaptığı düzenlemeye ilişkin 19 Kasım 2020’de yürütmeyi durdurma kararı vermesinin ardından henüz yeni bir düzenleme de yapılmış değil. Bu durumun öğretmenlerin mesleki gelişimleri kadar eğitim alanındaki entelektüel birikime ne düzeyde bir etkisinin olacağı gelecek yıllarda görülebilecektir.